شناسایی-نکردن-مانیتور-و-موس-و-کیبورد

ADS


همه سوال هادسته بندی: مشکلات سخت افزارشناسایی-نکردن-مانیتور-و-موس-و-کیبورد
SkillXill 4 سال قبل

با سلام  کامپیوتر روشن میکنم ولی مانیتور شناسایی نمیشه و صفحه بالا نمیاد حتی موس و کیبورد هم انگاری شناسایی نشده و متصل نیستند ، سیستم روشن میشه و هر ۲ دقیقه ریستارت میکنه از کجا بفهمم مشکل از ویندوز یا مادربورد خراب شده لطفا راهنمایی کنید!

1 پاسخ
پشتیبانی تیم پاسخ گو سایت 4 سال قبل

با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز,
 
بابت تاخیر در پاسخ دهی از شما پوزش میطلبیم , در این موارد معمولا مشکل از نرم افزار است و توصیه میکنیم یک مرتبه ویندوز خود را تعویض کنید اما ما مراحلی در پایین همین قسمت برای شما قرار میدهیم .
مراحل تست مادربرد
۱.مطمئن شوید که بدن شما برق الکتریسیته ساکن ندارد.
قبل از انجام هرگونه کار با نرم‌افزار تست مادربرد و تست مادربرد لب‌تاپ یا کامپیوتر یا سایر اجزای متصل به آن، حتماً بدن خود را از الکتریسیته ساکن تخلیه کنید. در صورت امکان، خودتان یک باند مچ دست بخرید و قبل از شروع کار با مادربرد از آن استفاده کنید. اگر به بند دستی الکترواستاتیک دسترسی ندارید، یک روش ساده برای تخلیه الکتریسیته ساکن بدن شما وجود دارد. این روش بدین صورت است که شما می‌توانید با ضربه زدن روی یک سطح صاف فلزی با استفاده از انگشتان دست الکتریسیته ساکن بدن خود را تخلیه کنید. بیشتر تکنسین‌ها از منبع‌تعذیه رایانه برای این ترفند استفاده می‌کنند. چرا تخلیه بدن از الکتریسیته ضروری است؟ مدار موجود در مادربرد رایانه شما به هر نوع بار الکتریکی حساس است. حتی به برق استاتیک بدن شما واکنش نشان می‌دهد. اگر الکتریسیته ساکن در بدن شما به عنوان شارژ ناخواسته به مادربرد متصل شود باعث تغییر در کارایی و ایجاد نقص یا حتی از بین رفتن مادربرد می‌شود.

مچ بند و انبرک جذب الکتریسیته ساکن برای تست مادربرد.

۲.رایانه خود را روشن کنید و منتظر شنیدن صدای بوق کوتاه باشید.
جهت بررسی سلامت برد لب‌تاپ اگر چیزی روی مانیتور شما نمایش داده نشود و صدای بوق کوتاه را نشنیده باشید، این می‌تواند نشانه‌هایی از خرابی مادربرد باشد. بوق کوتاه نشان دهنده موفقیت قدرت کامپیوتر در تست مادربرد و تست خودآزمایی است. این بوق از لحاظ فنی نیز با عنوان “بوق POST” شناخته می‌شود. POST روش رایانه برای بررسی نیازهای لازم سیستم و اتصالات سخت‌افزاری لازم برای برقراری درست سیستم است.
تقریباً ۵۰ درصد از موارد، اگر بدون بوق و نمایشگر مشاهده نشود، این نشانگر این است که مادربرد سوخته است. در مواقعی مانند این، شما نباید هیچ علامتی را نادیده بگیرید. شما باید هر تست معقولی را از نظر فنی ممکن انجام دهید تا هرگونه نقص سخت‌افزاری دیگر را شناسایی کنید و از اینکه مادربرد شما آیا سالم است یا دچار نقص هست مطمئن شوید.
۳.RAM و کارت ویدیو را حذف کنید (در صورت وجود) و رایانه خود را روشن کنید.
در این مرحله از روش تست مادربرد لب‌تاپ سعی خواهیم کرد نقص حافظه یا کارت گرافیک را بررسی کنیم. اگر مادربرد تشخیص دهد که هیچ رمی نصب نشده است، بیشتر مادربردها یک کد بوق شبیه به بوق POST تولید می‌کنند. اما برخلاف بوق POST، کد بوق خطای RAM بوق‌های طولانی و تکراری است. بنابراین اگر بعد از روشن کردن مادربرد خود این نوع بوق را می‌شنوید، می‌توانیم نتیجه بگیریم که مادربرد سوخته نیست و در واقع رم است که باعث ایجاد مشکل می‌شود. اگر چنین بوقی تولید نمی‌شود، باید با آزمایش‌های تشخیصی باقی مانده به تست مادربرد ادامه دهید.
۴.در صورت امکان RAM را در اسلات‌های دیگر تنظیم کنید.
در این مرحله از بررسی سلامت برد کامپیوتر اگر رم نصب نشده باشد، بیشتر بایوس‌ها بوق تولید نمی‌کنند. راه دیگر برای رد یک نقص مربوط به RAM، امتحان و تنظیم مجدد RAM در اسلات‌های حافظه دیگر در صورت امکان است. این امر بیشتر احتمال نقص حافظه رم را مورد بررسی قرار می‌دهد.

تمام اسلات ها را برای تست مادربرد بررسی کنید

۵.در صورت امکان رم دیگر را امتحان کنید.
جهت تست مادربرد کامپیوتر و لب‌تاپ اگر یک RAM اضافی و سازگار در دسترس است، ممکن است سعی کنید از آن در مادربرد خود نیز استفاده کنید تا در نهایت مسائل مربوط به حافظه را بررسی کنید. بررسی کنید که آیا بلندگوی مادربرد به درستی به اسلات مشخص خود وصل شده است. شنیدن صدای بوق مادربرد توسط بلندگو ریز متصل به مادربرد امکان پذیر است. از کتابچه راهنمای مادربرد خود کمک بگیرید تا این بلندگو در کجا قرار گرفته است و بررسی کنید که آیا هنوز دقیقا در جای خود قرار دارد و به آن مکان متصل است.
تست مادربرد
۶.منبع‌تعذیه و پاور دیگری را برای تست مادربرد امتحان کنید.
مواردی وجود دارد که در آن منبع تامین تغذیه رایانه شما ممکن است کاربردی و عادی به نظر برسد، اما برعکس این امر صادق است. فقط به این دلیل که فن منبع‌تعذیه یا فن CPU در حال چرخش است و چراغ‌های LED چراغ روشن هستند لزوماً به این معنی نیستند که منبع‌تعذیه ولتاژ لازم را به مادربرد شما منتقل می‌کند. اگر منبع‌تعذیه یدکی دارید می‌توانید آن را روی مادربرد خود امتحان کنید.
۷.مادربرد را از داخل کیس جدا کرده و آن را روی یک سطح عایق قرار دهید.
از این روش تست نرم‌افزار و بررسی سلامت برد معمولاً با عنوان «bread boarding» یاد می‌شود. با استفاده از این روش تست شما می‌توانید مشکلات جزئی اما ضروری را تشخیص و در صورت امکان بررسی کنید.برای انجام این کار، مادربرد را دوباره به منبع تغذیه وصل کنید و یکبار دیگر آن را روشن کنید. امیدوار باشید، زیرا شاید در این مرحله از تست مادربرد به نتیجه قابل قبولی دست یابید.
۸.تنظیم مجدد CMOS
تا این مرحله از تست مادربرد، ما همه‌ی شانس‌های خود را از دست دادیم. هر اندازه که بیشتر نا امید می‌شویم، به همان اندازه دنبال راه‌های دیگری جهت تست هستیم. CMOS بخشی از مادربرد است که معمولاً برای تنظیمات BIOS برای مادربردهای قدیمی تر شناخته شده است. رایانه‌های مدرن اغلب حافظه غیر فرار خود را برای ذخیره تنظیمات BIOS دارند، بنابراین دیگر از CMOS برای آن عملکرد استفاده نمی‌کنند. با این وجود، CMOS بدون در نظر گرفتن مدرن یا قدیمی بدون آن، هنوز گزینه ای مناسب برای عیب یابی مشکلات بوت شدن مادربرد محسوب می‌شود.
جهت تست مادربرد، دو راه برای تنظیم مجدد CMOS مادربرد لب‌تاپ وجود دارد. مورد اول حذف باتری CMOS است که یک دیسک نقره ای شبیه به باتری ساعت در مادربرد است. برای یافتن باتری ممکن است لازم باشد از دفترچه راهنمای مادربرد خود کمک بگیرید. شما باید حداقل ۵ دقیقه باتری CMOS را از جایگاه قبلی اش خارج کنید و بعد از نصب آن مجددا مادربرد را روشن کنید. در این مرحله مجددا منتظر بوق کوتاه باشید.
اگر این نرم‌افزار تست مادربرد جواب نداد شاید مجبور شوید راه دیگری را امتحان کنید. برای انجام تنظیم سخت‌افزاری در CMOS ممکن است شما نیاز به استفاده از “jumpers” داشته باشید. مکان دقیق jumpers و فرایند تنظیم مجدد CMOS در برندهای مادربرد متفاوت است، بنابراین بهترین راه برای به دست آوردن اطلاعات جامع در مورد این فرایند از طریق دفترچه راهنمای مادربرد است. پس از انجام مراحل لازم، مادربرد خود را روشن کنید، و منتظر بوق کوتاه باشید.شما تمام مراحل ممکن را برای تست مادربرد انجام داده اید. متاسفانه، به نظر می‌رسد که مادربرد مشکلات عمیق تری داشته باشد.

باتری CMOS را برای تست مادربرد چک کنید

سوالات مرتبط با تست مادربرد

  • آیا هنگام تست مادربرد، بدن باید عاری از الکتریسیته باشد؟

بله درست است.قبل از انجام هرگونه کار با تست مادربرد بدن شما باید از الکتریسیته ساکن تخلیه شده باشد. شما می‌توانید فرایند تخلیه را با مچ بند یا بند دستی الکترو استاتیک انجام دهدی. روش دیگری برای تخلیه وجود دارد و آن زدن ضربه با انگشتان دستتان رو یک سطح فلزی می‌باشد. اگر الکتریسیته ساکن در بدن شما به عنوان شارژ ناخواسته به مادربرد متصل شود باعث تغییر در کارایی و ایجاد نقص یا حتی از بین رفتن مادربرد می‌شود.

  • شنیدن صدای بوق کوتاه هنگام تست مادربرد چه مفهومی دارد؟

هنگام تست مادربرد اگر صدای بوق کوتاه را نشنیده باشید، این می‌تواند نشانه‌هایی از خرابی مادربرد باشد. بوق کوتاه نشان دهنده موفقیت قدرت کامپیوتر در تست مادربرد و تست خودآزمایی است. این بوق از لحاظ فنی نیز با عنوان “بوق POST” شناخته می‌شود. POST روش رایانه برای بررسی نیازهای لازم سیستم و اتصالات سخت‌افزاری لازم برای برقراری درست سیستم است.

  •  RAM در تست مادربرد چه نقشی دارد؟

اگر مادربرد تشخیص دهد که هیچ رمی نصب نشده است، یک کد بوق شبیه به بوق POST تولید می‌کند. اما برخلاف بوق POST، کد بوق خطای RAM بوق‌های طولانی و تکراری است. بنابراین اگر بعد از روشن کردن مادربرد خود این نوع بوق را می‌شنوید، می‌توانیم نتیجه بگیریم که مادربرد سوخته نیست و در واقع رم است که باعث ایجاد مشکل می‌شود.

  • “Bread boarding” چیست و چگونه به فرآیند تست مادربرد کمک می‌کند؟

در این روش تست، شما باید مادربرد را از داخل کیس جدا کرده و آن را روی یک سطح عایق قرار دهید. با استفاده از این روش تست شما می‌توانید مشکلات جزئی اما ضروری را تشخیص و در صورت امکان بررسی کنید.برای انجام این کار، مادربرد را دوباره به منبع تغذیه وصل کنید و یکبار دیگر آن را روشن کنید. امیدوار باشید چرا که شاید در این مرحله از تست مادربرد به نتیجه قابل قبولی دست یابید.
 
باتشکر,
تیم پشتیبانی