فضای گمشده هارد

ADS


Shayan 3 سال قبل

با سلام ، بنده یک هارد اس اس دی ۲۳۷ گیگ دارم(ویندوز داخل اونه و هیچ هارد دیگه ای نیست) که ویندوز نشون میده ۱۷۰ گیگ از اون خالیه ، یعنی حدود ۶۵ گیگ فضا مصرف شده ، اصلا گیمی نصب نیست و برنامه های معمولی مثل آفیس  و .. نصبه و هیچ فیلم و سریالی موجود نیست ، ولی وقتی کل محتیوات هارد رو راست کلیک می کنم و properties رو می زنم نشون میده کل فایل های هارد ۳۷.۲ گیگه ، یعنی ۲۷.۸ گیگ این وسط گمشده ، disk cleanup  و فایل های موقت و همه چیزو پاک کردم ، ممنون میشم راهنمایی کنید چطور اون فضا رو برگردونم

1 پاسخ
پشتیبانی تیم پاسخ گو سایت 3 سال قبل

با عرض ادب خدمت شما دوست عزیز,
”  گاهی فضای خالی درایو Cیا هر درایو دیگری که سیستم ‌عامل ویندوز در آن نصب شده است، بدون هیچ دلیلی کاهش پیدا می ‌کند. این در حالی است که هیچ فایل اضافی در درایو Cذخیره نشده است و تمامی فایل ‌ها در درایوهای دیگر ذخیره شده اند. به طور مثال اگر وارد درایو ویندوز (C) شویم و ظرفیت مجموع فایل ها را مشاهده کنیم متوجه خواهیم شد که حجم تمامی فایل ها به اندازه ای نیست که انتظار می رفت و چنین فضایی از درایو را اشغال کرده باشد تا ما با کمبود فضا مواجه شویم. حال پرسش های زیادی به وجود می آید که باقیمانده فضای درایو کجا رفته و به چه فایل یا فایل هایی اختصاص داده شده است؟
حتی ممکن است به طور ناگهانی تمامی فضای درایو پر شده باشد و پیغام «فضای دیسک پر است» در گوشه پایین سمت راست صفحه نمایش ظاهر شود که به دنبال آن پیغام دیگری هم نمایش داده می شود که تقاضای عملیات پاکسازی دیسک (disk clean up) و حذف فایل ها و برنامه های زاید(remove unwanted filesرprograms) را دارد. در این هنگام معمولاً کاربرها با تعجب
می‌گویند که هیچ فایل عکس، موسیقی یا فیلمی در درایو Cوجود ندارد و تنها چیزی که باقی مانده program fileیا فایل های مربوط به ویندوز است و مطمئن هم نیست که باید آن ها را حذف کرد. ممکن است در صورت حذف یاuninstall کردن به روز رسانی ها و نرم افزارها به ویندوز صدمه وارد شود. شاید کاربر همه به روز رسانی های خودکار را غیر فعال کرده باشد و نیز هر آن چه مربوط به restore pointاست را نیز پاکسازی کرده باشد، شاید AOLرا حذف یا چک کرده باشد که این ها فایل های غیر ضروری هستند که باعث کند شدن سیستم نیز می شوند، همچنین علامت تیک را از مقابل گزینه های Hide extensions for known file typesوHide protected operating system files (Recommended)برداشته باشد ولی با تمامی این ها باز هم مشکل برطرف نشود و کاربر نداند چه فایل یا فایل هایی باعث بروز این اشکال شده اند.
افزایش ناخواسته فضای اشغال شده درایو Cممکن است علت های مختلفی داشته باشد.
– هر فایلی را که از درایوهای ویندوز حذف می ‌کنیم، معمولاً ابتدا وارد Recycle Binیا به اصطلاح «سطل آشغال ویندوز» می شود ولی گاهی هنوز این فایل یا فایل ‌ها از سیستم حذف نشده اند. این اشکال ممکن است به دلیل پر شدن فضای اختصاص یافته برای Recycle Binباشد. بنابراین برای رفع این اشکال باید Recycle Binرا همواره خالی نگه داشت.
– محیط دسکتاپ (Desktop) یا میز کار رایانه، بخشی از درایوی است که ویندوز در آن نصب شده و هر فایلی که روی دسکتاپ ذخیره شود در واقع فضایی از درایو Cرا اشغال می کند.
– در طول گشت و گذارها در اینترنت و بازدید سایت ها و وبلاگ ها، هر سایتی یا
صفحه ای از وب را که باز می کنیم، اطلاعات آن در قالب Cacheروی درایو Cذخیره می ‌شود. به این ترتیب پس از مدتی و نیز در صورتی که درایو Cپاکسازی نشود، این فایل های پنهان شده (Cache) می توانند فضای زیادی از درایو ویندوز را به خود اختصاص دهند.
– گاهی ممکن است هنگام دانلود با نرم افزارهای کمکی مانند نرم افزار IDM، برخی
فایل ها که به طور موقت ذخیره شده اند تا بعداً به یکدیگر متصل شوند، حذف نشده باشند یا عملیات دانلود به پایان نرسیده باشد.
– بوک مارک های سایت های مختلف نیز ممکن است زیاد شده باشند و حجم قابل توجهی از فضای درایو Cرا اشغال کنند.
– وقتی Hibernateدر ویندوز فعال باشد یک فایل با عنوان hiberfil.sysبه صورت خودکار و مخفی در بین فایل های ویندوز ایجاد می شود. این فایل به نسبت استفاده کاربر از Hibernateو حافظه سیستم عامل حجمی در حدود ۲ تا ۵ گیگابایت را به صورت پیش فرض به خود اختصاص می دهد.
– در مواقعی که فایل زیپ شده ای را باز می کنیم، ابتدا محتویات آن به طور موقت در پوشه ای پنهان در درایو Cذخیره شده سپس از آن جا به مسیر دلخواه ما کپی می شود. در این صورت ممکن است محتویات ذخیره شده در درایو Cپس از کپی شدن در جای دیگر، به طور کامل حذف نشود.
اگر پس از این که تمامی این موارد را بررسی کردیم ولی باز هم مشکل حل نشد، به طور حتم باید تعداد بسیار زیادی فایل ‌های پیشتیبان ویندوز وجود داشته باشند که در قالب Restore Pointsیا نقاط بازیابی ذخیره شده اند. سیستم restor pointیک قابلیت ویندوز برای پشتیبان گیری از تنظیمات مهم و ضروری ویندوز است تا اگر ویندوز دچار مشکل شد بتوانیم آن را به حالت اولیه برگردانیم.پر شدن خودکار درایو Cشاید به دلیل ذخیره زیاد فایل ها و فولدرهای سیستم restor point باشد.
هنگام حذف فایل های پشتیبان یا دیگر فایل‌های اضافی پنهان شده در قالب Cacheممکن است این فایل ها و فولدرها به صورت Hiddenباشند. بنابراین در Windows Explorerوارد Tools می شویم و سپس روی Folder options کلیک می‌کنیم (Folder optionsرا می توانیم در Control Panelنیز بیابیم). پس از این که گزینه نمایش فایل ها و فولدرهای Hiddenرا انتخاب کردیم، در آن جا علامت تیک را از مقابل گزینه Hide extensions for known file typesبر می داریم. این کار اگر چه باعث نمایش هر نوع فایل اضافی دیگر نمی شود ولی کمک می کند تا نوع فایل ها را شناسایی کنیم. هنوز کار تمام نشده است؛ در مرحله بعد، علامت تیک را از مقابل گزینه Hide protected operating system filesبرداشته و سپس روی Apply کلیک می کنیم.“
اما اگر با راه کار بالا مشکل شما حل نشد و یا هر سوالی داشتید میتونید با یک ثبت نام رایگان در سایت قسمتی را در پایین همین مطلب باز کنید که امکان تکمیل و یا پاسخگویی به ما را برای شما فراهم میکند و تیم ما میتواند مشکل شما را پیگیری کرده و راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.
لینک ثبت نام
همچنین شما میتوانید از قابلیت جدید وب سایت استفاده کنید , به صورتی که اگر قصد دارید سوال شما در سریع ترین زمان ممکن پاسخ داده شود میتوانید بسته زیر را تهیه کنید .
بسته پاسخگویی سریع
با تشکر,
تیم پشتیبانی.