مشکل رم سیستم

ADS


AliR 4 سال قبل

سلام. رم سیستم من ۸ گیگ هست ولی توی تنظیمات نوشته ۵.۹۵ قابل استفاده است. توی system configuration  قسمت boot حداکثر رم رو زدم روی ۸ گیگ ولی بازم تغییری نکرد. ویندوز ۱۰ پرو ۶۴ بیت. مورد بعدی اینکه توی تنظیمات PES 19 رم سیستم رو ۶ گیگ زده و نوشته unsupported با اینکه رم مورد نیاز برای بازی ۴ گیگ هستش و بازی اصلا اجرا نمیشه

2 پاسخ
پشتیبانی تیم پاسخ گو سایت 4 سال قبل

با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز,
 
اگر ممکنه به این قسمت در ویندوز خود رفته و در پایین همین سوال برای ما بیان دارید ایا رم شما نیز به این صورت نمایش داده میشود ؟ 
در ویندوز کافیست روی Start Menu کلیک راست کرده و مسیر Control Panel > System را دنبال کنید. با باز شدن پنجره ای جدید می توانید علاوه بر اعداد و ارقام حیاتی سیستم، مقدار رم مورد استفاده را نیز مشاهده کنید.
control-panel-ram-w600
 
ایا درمقابل رم شما نیز عبارت  usable نوشته شده است .؟ 
 
باتشکر,
تیم پشتیبانی 

AliR  

بله ۵.۹۵ از ۸ گیگ

پشتیبانی تیم پاسخ گو سایت 4 سال قبل

دوست عزیز همانطور که قبلاً اشاره کردیم مورد بالا تنها به معنای وجود مشکل در قسمت رم رایانه نیستند. به غیر از رم هزاران مشکل دیگر مانند گرمای بیش از حد، تأمین برق نادرست، ویروس های کامپیوتری و بدافزارها، نصب و راه اندازی غلط سیستم عامل و یا وجود نقص در قطعات دیگر سخت افزار می تواند علت اصلی مشکلات ذکر شده باشد.
با این حال اگر با برخی از مشکلات بالا دست به گریبان هستید، بد نیست محض احتیاط چند تست را برای تشخیص درست منبع مشکلات انجام دهید:

  • روی ویندوز

ویندوز شامل یک ابزار تشخیص مشکلات مموری نیز می شود. برای اجرا کردن آن دکمه های ترکیبی WIN + R را فشرده، در پنجره ی باز شده عبارت mdsched را تایپ کنید و سپس دکمه ی اینتر را بزنید. پس از انجام این کار ویندوز از شما می  خواهد که سیستم را یک دور راه اندازی مجدد کنید.
با این کار، پیش از راه اندازی مجدد خودکار برخی تست ها روی رایانه شما صورت پذیرفته و پس از آن به صفحه ی دسکتاپ منتقل می شوید. هر گونه مشکل تشخیص داده شده در بخش اعلان ها واقع در تسکبار به شما نمایش داده می شود.
windows-ram-test-w600
 

علاوه بر این می توانید از ابزار Memtest استفاده کنید. قدمت این برنامه به ۲۰ سالی می رسد و کامل ترین ابزار برای تست رم محسوب می شود. توضیح و آموزش ابزار مذکور فراتر از حد این مقاله است. با این حال این لینک می تواند کمک حالی خوبی برای استفاده از Memest باشد.
اما اگر بخواهیم یک توضیح مختصر در رابطه با این مشکل و دلیل ایجاد ان به شما بگوییم به این صورت است که  به عنوان مثال، کامپیوتر شما ویندوز ۷، ۳۲ بیتی دارد و ممکن است اینطور به شما نشان داده شود که از ۴ گیگابایت حافظه نصب شده فقط ۳.۵ گیگابایت آن قابا استفاده می باشد. یا، در یک کامپیوتر که ویندوز ۶۴ بیتی روی آن نصب شده از ۸ گیگابایت حافظه موجود فقط ۷/۱ گیگابایت حافظه سیستم را قابل استفاده یا usable memory نشان دهد. کمتر نشان دادن مقدار RAM در ویندوز . آموزشگاه رایگان خوش آموز

Installed RAM vs Usable RAM
حافظه Usable Memory یا قابل استفاده، در واقع نشان دهنده مقدار محاسبه شده از کل حافظه فیزیکی منهای حافظه سخت افزار است.
حالا برای مشاهده میزان رم نصب شده و رم قابل استفاده در ویندوز:
روی My Computer و یا This Pc کلیک راست کرده و Properties بگیرید.
در اینجا (Installed memory (RAM یا همان رم نصب شده در سیستم را مشاهده می کنید که در مقابل آن مقدار Usable یا قابل استفاده را مشخص کرده است. حالا فرض کنیم رم سیستم ۴ گیگابایت بوده که در مقابل آن ۳.۵ گیگابایت را Usable درج شده. این یعنی از حداکثر ۴ گیگابایت رم نصب شده در کامپیوتر فقط ۳.۵ گیگابایت آن در ویندوز قابل استفاده است.

Windows shows less RAM than installed
ویندوز، مقدار رم را کمتر از آنچیزی که وجود دارد نشان می دهد:
کاهش حافظه سیستم موجود بستگی به تنظیمات زیر دارد:
دستگاه هایی به کامپیوتر متصل شده اند که از بخشی از فضای رم را رزرو کرده اند.
توانایی مادربرد برای مدیریت حافظه
تنظیمات و نسخه BIOS سیستم
نسخه ویندوزی که در سیستم نصب شده است
سایر تنظیمات سیستم

مثلا ویندوز ۷ را در سیستمی که نصب کرده اید دارای ۴ گیگابایت رم می باشد و ویندوز برای استفاده از کل ۴ گیگابایت رم باید شرایط زیر را داشته باشد:
چیپست باید حداقل ۸ گیگابایت فضای آدرس را پشتیبانی کند. چیپست هایی که دارای این قابلیت هستند عبارتند از:
اینتل ۹۷۵X
اینتل P965
اینتل ۹۵۵X در سوکت ۷۷۵
چیپ ست هایی که پردازنده های AMD را پشتیبانی می کنند که از سوکت F، سوکت ۹۴۰، سوکت ۹۳۹ یا سوکت AM2 استفاده می کنند. این تراشه ها شامل هر سوکت AMD و پردازنده ترکیبی است که در آن کنترل کننده حافظه در پردازنده قرار دارد.
CPU باید از دستورالعمل x64 پشتیبانی کند. پردازنده AMD64 و CPU Intel EM64T این مجموعه دستورالعمل را پشتیبانی می کنند.
بایوس هم باید از قابلیت memory remapping پشتیبانی کند. ویژگی memory remapping در بایوس اجازه می دهد تا بخشی از حافظه سیستم که قبلا توسط فضای پیکربندی PCI جایگزین شده یا remapped شده در بالای خط فرمان ۴ گیگابایت رونویسی شود. این ویژگی باید در ابزار پیکربندی BIOS در کامپیوتر فعال شود. 
این هم توضیح مختصری از این مشکل اما خواهشمندیم اول با استافده از روشی که در بالا ذکر کردیم از سالم بودم رم خود اطمینان حاصل فرمایید .
 
باتشکر,
تیم پشتیبانی