رفع ارور windows boot manager در ویندوز 10

ADS


همه سوال هارفع ارور windows boot manager در ویندوز 10
Milad 4 سال قبل

کامپیوترم رو که روشن می کنم خیلی عادی روشن می شه ویندوز روهم بالا میاره حتی welcome روهم میاره بعدش دسکتاپ رو بدون برنامه ها میاره حدود سه ثانیه که می گذره یه تمام صفحه ی آبی میاره که یه درصدی رو داره پر می کنه بعدش صفحه سیاه می شه و اینبار صفحه ای با عنوان windows boot manager میاره مشکلش چیه؟؟؟

1 پاسخ
پشتیبانی تیم پاسخ گو سایت 4 سال قبل

با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز,
لطفا دوس تعزیز برای پاسخ دادن به تیم پشتیبانی در انتهای این پاسخ لطفا ابتدا در سایت ثبت نام کنید + انکه قابلیت های ویژه سایت نیز برای شما فعال خواهد شد . 
در گاهی موارد نصب یک نرم افزار و یا تداخلات نرم افزاری میتواند باعث بروز خطا های گوناگونی بر روی سیستم های کامپیوتری شود که یکی از خطاهای رایج را میتواند بوت نشدن ویندوز و یا با خطا مواجه شدن در زمان راه اندازی سیستم عامل خود نام برد.
راه های مختلفی برای رفع این مشکل میتوان ارائه داد که شامل خارج کردن تمامی حافظه های جانبی و unplug کردن تمامی دستگاه متصل شده به سیستم  – بازبینی و چک کردن عمل برق رسانی در سیستم های کامپیوتری – غیر فعال کردن گزینه fastboot در تنظیمات ‌BIOS – اسکن سیستم عامل جهت حذف ویروس و بدافزار از طریق دیسک های نجات – بازگردانی ویندوز به یک تاریخ مشخص از طریق restore point و …
 
موارد ذکر شده در بالا نیز میتواند مشکلات دیگری را شامل صفحه سیاه ویندوز – بوت نشدن ویندوز و یا مواجه شدن با خطای بوت ویندوز در زمان راه اندازی را برطرف سازد.
 
ولی در زمانی که سیستم شما با خطای boot/bcd مواجه شود راه حل های بالا به ندرت میتواند این مشکل را برای شما برطرف سازد.در ادامه این آموزش ابتدا یک توضیح مختصری در رابطه با boot bcd و bootmgr خواهیم داد و سپس آموزش رفع  خطای بوت نشدن ویندوز و خطای boot bcd را به دو صورت تصویری و ویدئویی در اختیار شما خواهیم گذاشت.در صورتی که مایلید تا سریع آموزش را شروع کنید بر روی لینک آموزش تصویری ریپیر ویندوز جهت حل مشکل بوت نشدن و bootmgr کلیک کنید.
 
 
BOOTMGR  چیست؟
BOOTMGR مخفف boot manager بوده و معرف برنامه Windows Boot Manager می باشد. این برنامه یک نرم افزار کوچک است که در اولین سکتور پارتیشنی که ویندوز در آن نصب شده است با نام volume boot code ذخیره شده و هنگام راه اندازی سیستم عملیات بارگذاری سیستم عامل را مدیریت می کند.
 
برنامه Windows Boot Manager یا BOOTMGR در کجا ذخیره شده است؟
داده های پیکربندی موردنیاز BOOTMGR را می توان در یک پایگاه داده با ساختاری مشابه رجیستری ویندوز به نام BCD مخفف Boot Configuration Data پیدا کرد.
اگر پارتیشن System Reserved در سیستم شما وجود ندارد BOOTMGR باید در درایو اصلی شما که عموماً همان درایو C است ذخیره شده باشد.
 
خطاهای مرتبط با BOOTMGR
خطاهای رایج بوت نشدن ویندوز که مرتبط به bootmgr و یا boot bcd می باشد شامل :
BOOTMGR is missing Press Ctrl + Alt + Del to restart
BOOTMGR is missing Press any key to restart
Couldn’t find BOOTMGR
BOOTMGR is Compressed Press Ctrl + alt + Del to restart
و همچنین تصویری زیر
بوت نشدن ویندوز
 
دلایل بروز خطای BOOTMGR
دلایل مختلفی برای بروز خطاهای BOOTMGR وجود دارد که میتوان از مهمترین آنها  به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود نقص و اشکال در فایل های مرتبط با BOOTMGR بطوری که ساختار و محتوا آنها به هم ریخته و به اصلاح خراب شده (corrupted) باشند.
  • مشکلات بوجود آمده در دیسک سخت (Hard Disk)
  • مشکل در کابل های اتصال هارد درایو به سیستم بطوری که کابل شل شده باشد یا آسیب دیده باشد.
  • وجود سکتورهای خراب (Bad Sector) روی دیسک بطوری که سکتورهای مخصوص فایل های راه انداز را درگیر کرده باشد.
  • بروز مشکل در حین عملیات به روزرسانی سیستم عامل (یعنی نسخه ی جدید سیستم عامل، اطلاعات راه انداز نسخه قبل را پاک کرده و قبل از ایجاد اطلاعات جدید  فرآیند بروزرسانی دچار مشکل شود).

ریپیر ویندوز جهت برطرف ساختن  خطای bootmgr و boot bcd
Repair ویندوز جهت ساخت و یا ترمیم فایل های مورد نیاز ویندوز برای راه اندازی به کار برده می شود.( البته کاربرد های بسیار دیگه ای نیز دارد – منظور ما در این آموزش است)
ویندوز به دلیل مشکلات boot bcd با خطایی که در تصویر زیر آن را مشاهده میکنید رو به رو شده است.
حل مشکل - windows boot manager - بوت نشدن ویندوز
 
متاسفانه در این حالت نه میتوان وارد بخش safemode شویم تا  از طریق بخش cmd دستوراتی را که باعث ترمیم فایل bootmgr و رفع خطای boot bcd میشود را وارد کنیم و نه میتوانیم از طریق بخش restore point سیستم رو به عقب برگردانیم تا مشکل برطرف شود.
توجه! در ادامه ما  با قرار دادن فایل ویندوز که بر روی سی دی می باشد اقدام به ترمیم بوت از طریق بخش repair خواهیم کرد.
قبل از شروع آموزش در صورتی که برای رایت فایل ویندوز بر روی فلش نیاز به راهنمایی داشته باشید میتوانید به آموزش نحوه ساخت Bootable USB و رایت فایل ISO بر روی فلش (USB) مراجعه نمایید.
و همینطور جهت بوت سی دی و یا فلش میتوانید به آموزش تنظیمات BIOS / UEFI و نحوه بوت CD/DVD و USB disk مراجعه نمایید.
 
 
آموزش تصویری ریپیر ویندوز جهت حل مشکل بوت نشدن و bootmgr
توجه! این آموزش به صورت پیشفرض بر روی ویندوز ۷ پیاده سازی شده و برای نسخه های دیگر ویندوز تنها با کمی تفاوت همراه خواهد بود.
 
۱- وارد تنظیمات BIOS و یا UEFI خود شده تا تنظیمات بوت را بر روی سی دی و یا فلش قرار دهید.
خطای بوت ویندوز
 
۲- پس از اعمال تنظیمات بوت  و ذخیره آن سیستم خود را ریستارت کرده تا با پیغام زیر رو به رو شوید و با فشردن هرکدام از کلید های بر روی کیبورد بوت سی دی و یا فلش شما آغاز خواهد شد.
خطای ویندوز بوت منیجر
 
۳- بر روی next کلیک نمایید.
رفع خطای بوت ویندوز
 
۴- بر روی متن repair your computer کلیک کرده تا وارد بخش repair شوید.
بالا نیامدن ویندوز - بوت نشدن ویندوز
 
۵- بر روی گزینه Troubleshoot کلیک کنید.
بوت نشدن ویندوز
 
۶- بر روی گزینه advanced options کلیک کنید.
بوت نشدن ویندوز
 
توجه! توسط گزینه Microsoft Diagnostics and recovery toolset میتوانید تنظیمات مرتبط به بخش رجیستری  – ریکاوری – برداشتن اطلاعات از روی هارددیسک – فرمت هارددیسک و … را انجام دهید که در آموزش های بعدی به صورت مفصل آن ها را توضیح خواهیم داد.
 
۷- بر روی گزینه Command Prompt کلیک کنید.
بوت نشدن ویندوز
 
۸- در صفحه cmd باز شده عبارت bootrec را تایپ کرده تا دستوراتی را که جهت ریپیر و رفع خطای بوت ویندوز  میتوانید وارد نمایید را مشاهده کنید.
 
بوت نشدن ویندوز
 
۹- در این آموزش به دلیل حذف شدن و یا از بین رفتن فایل BCD که محل ذخیره تمامی داده های مورد نیاز جهت راه اندازی BOOTMGR می باشد از طریق دستور  bootrec / rebuildbcd اقدام به ساخت مجدد فایل  bcd می نماییم.
بوت نشدن ویندوز
 
توضیحات دستورات دیگر
 دستور /fixmbr : این دستور اقدام به رایت مجدد دستورات mbr بر روی پارتیشن ویندوز خواهد کرد.
دستور /fixboot : این دستور اقدام به رایت بوت سکتور جدیدی بر روی پارتیشن ویندوز خواهد کرد.
دستور /scanos :  تمامی دیسک های شما را بررسی کرده تا در صورت شناسایی سیستم عامل ویندوز آن ها را به bootmgr اضافه نماید.
 
۱۰- حال با بستن cmd میتوانید با کلیک بر روی گزینه continue  وارد سیستم عامل خود شوید.( در صورتی که گزینه continue ظاهر نشد است میتوانید از طریق turn off your pc سیستم را خاموش و مجدد راه اندازی نمایید تا وارد سیستم عامل شده و از آن استفاده نمایید.)
 
بوت نشدن ویندوز
 
نحوه برطرف کردن مشکل بوت نشدن ویندوز و ‌BOOTMGR و BOOTBCD
اگر سوالی در قسمت بالا داشتید پس از ثبت نام میتوانید در قسمت کامنت برای ما سوال خود را مطرح کنید . 
 
 
باتشکر,
تیم پشتیبانی