نصب ویندوز 10

ADS


sobhan80hosseni 2 سال قبل

سلام خسته نباشید 
من میخواستم با فلش ویندوز ۱۰ روی لپ تاپ نصب کنم برای نصب باید setup windows رو اجرا کنم یا نه؟(در داخل فلش یه قسمت هست به نام setup)

1 پاسخ
پشتیبانی تیم پاسخ گو سایت 2 سال قبل

با عرض ادب خدمت شما دوست عزیز
خیر بهترین روش برای نصب ویندوز از طریق بوت و روش Clean install میباشد 
برای دسترسی به بایوس، شما باید سیستم خود را ریستارت کرده و سپس یک کلید خاص را برای آغاز فرآیند بوت شدن کامپیوتر یا لپ تاپ خود فشار دهید. این کلید معمولاً در طول فرآیند بوت شدن بر روی صفحه نمایش داده می شود. معمولاً با فشار دادن کلید Delete یا F2  به صفحه بایوس دسترسی پیدا خواهید کرد.
توجه داشته باشید که باید کلید مورد نظر را در زمان دقیق و به موقع فشار دهید تا بتوانید به صفحه بایوس کامپیوتر دسترسی پیدا و آن را مشاهده کنید.
در حالی که رایج ترین کلیدها برای دسترسی به صفحه بایوس کامپیوتر کلید Delete یا F2 هستند، اما امکان دارد در سیستم شما کلیدهای دیگری مانند F1، Escape و یا Ctrl + Alt + Escape برای دسترسی به BIOS معرفی شده باشد. اگر کلید مورد نظر را  بر روی صفحه کامپیوتر خود مشاهده نمی کنید، نمی توانید در گوگل نام مدل سیستم خود و bios key را وارد و آن را جستجو کنید. یا اگر کامپیوتر خود را شخصی سازی کرده اید می توانید به مادربورد سیستم خود مراجعه کنید.
از کلیدهای جهت دار برای حرکت و جا به جایی در بایوس استفاده کنید و برای انتخاب هر چیزی کلید Enter را فشار دهید. به طور کلی لیستی از کلیدهای که می توانید از آن ها استفاده کنید در گوشه پایین سمت راست نشان داده شده است. برخی از کامپیوترها و لپ تاپ های جدید با سیستم عامل UEFI امکان استفاده از موس را در صفحه به شما خواهند داد.
مراحل بوت شدن کامیپوتر و لپ تاپ
برای انجام فرآیند بوت شدن کامپیوتر و لپ تاپ خود باید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.
مرحله اول:
ابتدا بر روی تب Boot کلیک کنید تا لیست وسایلی که قرار است از طریق آن فرآیند بوت شدن را انجام دهید را مشاهده کنید.
مراحل بوت شدن کامیپوتر و لپ تاپ
مراحل بوت شدن کامیپوتر و لپ تاپ
مرحله دوم:
خب حالا لیست را مشاهده خواهید کرد. شما ممکن است از طریق DVD، CD و یا USB فرآیند بوت شدن را انجام دهید. اکنون گزینه مورد نظر خود را برای انجام فرآیند بوت شدن انتخاب کنید و در نهایت کلید Enter را در صفحه کلید خود فشار دهید.
توجه داشته باشید که شما می توانید از کلید های + و – برای حرکت بین گزینه ها نیز استفاده کنید. (این کلیدهای میانبر در سیستم های مختلف، متفاوت است. به همین دلیل بهتر است به لیست کلیدهای میانبر بر روی صفحه خود مراجعه کنید.)
مراحل بوت شدن کامیپوتر و لپ تاپ
مراحل بوت شدن کامیپوتر و لپ تاپ
نکته دیگری که شما باید به آن توجه کنید این است که درایو USB به عنوان یک گزینه در لیست ظاهر نمی شود، حتی اگر کامپیوتر شما پورت های USB داشته باشد. اما اگر شما قبل از ریستارت کردن سیستم خود و دسترسی به صفحه Boot، دستگاه USB را به لپ تاپ یا کامپیوتر خود وصل کنید آنگاه گزینه درایو USB را مشاهده خواهید کرد.
برخی از کامپیوترها درایو USB را نشان می دهند حتی اگر به سیستم متصل نباشد اما برخی دیگر به این گونه عمل نمی کنند و باید حتما فلش مموری به دستگاه وصل باشد.
مرحله سوم:
دستور بوت به صورت یک لیست بر طبق اولویت مرتب شده است. برای مثال، اگر در دستور العمل بوت USB drive بالاتر از hard drive قرار گرفته باشد، سیستم شما گزینه USB drive را انتخاب خواهد کرد. اگر USB وصل نشده باشد یا هیچ سیستم عاملی وجود نداشته باشد، آنگاه کامپیوتر فرآیند بوت شدن را از طریق hard drive انجام خواهد داد.
مرحله چهارم:
برای ذخیره کردن اطلاعات خود به Save & Exit در صفحه بروید. سپس، گزینه Save Changes and Reset یا Save Changes and Exit را انتخاب کنید و برای ذخیره سازی این تغییرات کلید Enter را در صفحه کلید خود فشار دهید. در نهایت کامپیوتر یا لپ تاپ خود را دوباره Restart کنید.
همچنین شما ممکن است با فشار دادن یک کلید خاص بتوانید تغییرات را ذخیره سازی کنید. اطمینان حاصل کنید که گزینه save and exit را انتخاب می کنید نه گزینه discard changes and exit.
مراحل بوت شدن کامیپوتر و لپ تاپ
مراحل بوت شدن کامیپوتر و لپ تاپ
به این ترتیب هنگامی که کامپیوتر شما مجدداً راه اندازی می شود، فرآیند بوت شدن بر اساس اولویت که شما انتخاب کرده بودید انجام خواهد شد.
نحوه دسترسی به منو بوت کامپیوتر
برای کاهش ایجاد تغییرات در دستور Boot، برخی از لپ تاپ ها و کامپیوترها دارای Boot Menu option هستند. هنگامی که کامپیوتر خود را بوت می کنید برای دسترسی به منو بوت کافی است که کلیدهای F11 یا F12 را در صفحه کلید خود فشار دهید. این کار به شما اجازه می دهد بدون این که دستورات بوت را به صورت دائم و پیوسته تغییر دهید، یک بار فرآیند بوت شدن را از طریق یک دستگاه سخت افزاری خاص انجام دهید.
نحوه دسترسی به منو بوت کامپیوتر
نحوه دسترسی به منو بوت کامپیوتر
نکته
در ویندوز ۸ و ۱۰ که دارای ویژگی UEFI هستند، شما می توانید یک دستگاه بوت را از advanced boot options menu انتخاب کنید. برای انجام این کار کلید Shift را فشار داده و آن را نگه دارید سپس سیستم خود را Restart کنید. آنگاه کامپیوتر شما در منو گزینه های بوت راه اندازی خواهد شد.
اکنون در صفحه بوت گزینه Use a device را انتخاب کنید. سپس، نوع دستگاه (مانند DVD، CD یا USB) را که می خواهید فرآیند بوت شدن از طریق آن انجام شود را انتخاب کنید.
نحوه دسترسی به منو بوت کامپیوتر
 
 
پس از ریستارت شدن سیستم و انتخاب رسانه بوتیبل با پیام Press any key to boot from CD or DVD… مواجه خواهید. در این هنگام چند ثانیه فرصت دارید تا کلیدی از روی کیبور بفشارید و وارد مراحل نصب ویندوز شوید.

مراحل اولیه نصب ویندوز ۱۰ (نسخه ۱۹۰۳)
بعد از دیدن پیام بالا حتما کلید Enter را بفشارید تا وارد مراحل نصب ویندوز ۱۰ شوید. در مرحله اول باید گزینه Next را انتخاب کنید.
آموزش نصب ویندوز 10
در این مرحله میتوانید زبان ویندوز و کیبورد فارسی را انتخاب کنید. (بعد از نصب ویندوز به سادگی میتوانید این تنظیمات را انجام دهید) روی Next کلیک کنید.
آموزش نصب ویندوز 10
در این پنجره روی گزینه Install now کلیک کنید تا فرایند نصب شرع شود.
نصب آخرین نسخه ویندوز 10
در مرحله Select the operating system you want to install باید نوع سیستم عامل خود را انتخاب کنید. (اگر نسخه All in One ویندوز ۱۰ را از سایت Soft98 دانلود کرده باشید با این پنجره مواجه خواهید شد)
در اینجا STD به معنای Standard میباشد یعنی شما نسخه اورجینال ویندوز ۱۰ را خریداری کرده اید و لایسنس مرتبط با آنرا دارید.
گزینه OEM برای افرادی میباشد که از قبل برای سخت افزار آنها لایسنس توسط کارخانه دستگاه تهیه شده است. (مثل لپتاپ های که به صورت پیشفرض روی آنها نسخه خانگی ویندوز ۱۰ نصب شده است)
گزینه DLA مخصوص افراد حرفه ای میباشد، افرادی که هزینه ای برای ویندوز پرداخت نکرده اند و به صورت رایگان هر نسخه از آنرا که بخواهند به صورت دائمی استفاده میکنند. (اگر نمیخواهید هزینه ای بابت خرید لایسنس ویندوز پرداخت کنید باید این گزینه را انتخاب کنید)
جدا از نوع لایسنس، ویندوز ۱۰ در چند نسخه مختلف ارائه میشود که به لحاظ داشتن ویژگی با هم متفاوت میباشند. به شما پیشنهاد میکنم اگر میخواهید ویندوز ۱۰ را در خانه استفاده کنید نسخه Pro آنرا انتخاب کنید تا ویژگیهای متناسب با هر کاری را داشته باشید.
پس از انتخاب نسخه ویندوز و نوع فعال ساز لایسنس روی گزینه Next کلیک کنید.

در پنجره Applicable notices and license terms تیک گزینه I accept the license terms را گذاشته و روی گزینه Next کلیک کنید.
نصب آخرین نسخه ویندوز 10
در پنجره Which type of installation do you want گزینه (Custom: Install Windows only (Advanced را انتخاب کنید.

در پنجره Where do you want to install Windows باید پارتیشن مورد نظر برای نصب ویندوز را انتخاب کنید.
نکات مهم در انتخاب پارتیشن ویندوز
نکته اول: پارتیشنی که برای نصب ویندوز ۱۰ انتخاب میکنید باید به اندازه کافی فضای خالی داشته باشد(حداقل ۲۰ الا ۳۰ گیگابایت)
نکته: دوم: اگر در پارتیشنی که میخواهید در آن ویندوز نصب کنید از قبل فایل و پوشه داشته باشید (مثلا داده های ویندوز قدیمی را از آن حذف نکرده اید) و به اندازه کافی فضای خالی برای نصب ویندوز جدید هم دارید، کلیه فایلها و پوشه های شما به پوشه ای به نام Windows.Old در همان درایو منتقل میشود.
نکته سوم: اگر نمیدانید ویندوز قبلی شما در کدام پارتیشن نصب شده، بهتر است ابتدا سیستم خود را ریستارت کرده و وارد ویندوز قدیمی تان شوید سپس برای درایو ویندوز که معمولا درایو C:\ میباشد یک نام بگذارید. نام انتخاب شده شما در بخش انتخاب پارتیشن قابل رویت میباشد.سپس أرایو را فرمت کنید و سپس ویندوز را بر روی آن درایو نصب کنید.
نکته چهارم: اگر سیستم شما از قبل پارتیشن بندی نشده است و میخواهید برای درایو ویندوز پارتیشن ایجاد کنید ابتدا باید فضای خالی (Unallocated Space) را انتخاب کرده و از منوی پایین صفحه روی گزینه New کلیک کنید. از بخش Size حجم پارتیشن ویندوز را به مگابایت مشخص کنید و در آخر روی گزینه Apply کلیک کنید. معمولا بعد از ساخت اولین پارتیشن به طور خودکار چند پارتیشن دیگر مثل System Reserved ایجاد میشوند.

پارتیشن مورد نظر خود را انتخاب کرده و روی گزینه Next کلیک کنید.

در مرحله Installing Windows منتظر بمانید تا فرایند کپی شدن داده ها و نصب ویژگیها و بروز رسانی ها به پایان رسد. (معمولا این مرحله کمی زمان میبرد)

پس از رسیدن به مرحله Windows Needs to restart to continue کلید Enter را بفشارید تا سیستم ریستارت شده و مراحل نصب ادامه پیدا کند. (در غیر این صورت بعد از ۱۰ ثانیه مراحل نصب ادامه پیدا خواهد نمود)

پس از ریستارت شدن سیستم اندکی صبر کنید تا نصب و پیکربندی برنامه ها و دستگاه ها به پایان رسد.
انتخاب کشور / زبان / کیبورد
در صفحه Just a moment هم باید کمی صبر کنید تا به مرحله انتخاب کشور و تنظیمات زبان ویندوز برسیم.

کشور خود را انتخاب کرده و روی گزینه Yes کلیک کنید. (انجام این تنظیمات تفاوت چندانی ندارد میتوانید پس از ورود به ویندوز هم این تنظیمات را انجام دهید)

در پنجره Is this the right keyboard layout روی گزینه Yes کلیک کنید تا در مرحله بعد بتوانید کیبورد فارسی را به ویندوز اضافه کنید.

در صفحه Want to add a second keyboard layout میتوانید کیبورد فارسی را اضافه کنید، برای این منظور روی گزینه Add layout کلیک کرده و در صفحه What language do you want to use for your second keyboard layout زبان فارسی را از منوی پایین آن (Persian) انتخاب کنید سپس روی Next کلیک کنید.
در صفحه Which keyboard layout you like to use گزینه Persian را انتخاب کرده و روی گزینه Add layout کلیک کنید.
در صفحه How would you like to set up گزینه Set up for Personal use را انتخاب کرده و روی Next کلیک کنید.
ایجاد حساب کاربری و تنظیم رمز عبور
در صفحه Sign in With Microsoft account میتوانید برای خود یک حساب آنلاین در مایکروسافت ایجاد کنید که به آن Microsoft Account گفته میشود. بهتر است روی Offline Account کلیک کرده و این تنظیمات را بعدا انجام دهید.

در صفحه Who going to use this PC نام خود را وارد کرده و روی Next کلیک کنید.
ایجاد رمز عبور در نصب ویندوز 10
در صفحه Create a super memorable password یک رمز عبور قوی برای خود ایجاد کرده و روی Next کلیک کنید.
ایجاد رمز عبور در نصب ویندوز 10
در صفحه Confirm your Password رمز عبور خود را تکرار کرده و روی Next کلیک کنید.
سوالات امنیتی در نصب ویندوز 10
در صفحه Create a security questions for this account باید سه سوال امنیتی انتخاب کرده و در بخش Your answer پاسخ آنها آنرا بنویسید و روی Next کلیک کنید.
ویندوز 10
اگر میخواهید مایکروسافت هر کاری که در ویندوز انجام میدهید را تعقیب کند در صفحه Do more across devices whit activity history روی Yes کلیک کنید. (در غیر اینصورت روی No کلیک کنید)
آموزش تصویری نصب ویندوز 10
در صفحه Get help from your digital assistant روی گزینه Accept کلیک کنید تا دستیار مایکروسافتی (Cortana) خود را در ویندوز فعال کنید.
نصب آخرین نسخه ویندوز 10
در صفحه Choose privacy settings for your device میتوانید اطلاعاتی که مایکروسافت میخواهد از کار شما با ویندوز جمع آوری کند را مشخص کنید. (هر کدام را که نمیخواهید غیر فعال کرده و روی Accept کلیک کنید)
پس از نصب کامل به قسمت آپدیت ویندوز مراجعه فرمایید و پس از اتصال سیستم به اینترنت بگذارید سیستم شما به صورت کامل آپدیت شود و درایور های خود را نصب نماید دقت داشته باشید به هیچ عنوان درایور های خود را توسط نرم افزار های مانند DriverPack نصب نکنید.
زیرا مشکلاتی را در آینده برای شما به وجود می آورد که مجبور به تعویض مجدد ویندوز میشوید.
این آموزش کامل نصب ویندوز برای شما 
اما ما به شما پیشنهاد میکنیم در صورتی که فکر میکنید این کار برای شما دشوار میباشد حتما سیستم خود را نزد افرادی ببرید که در این مورد تجربه های لازم را داشته باشند زیرا ممکن است در صورتی که به صورت اشتباه کاری انجام شود مشکلاتی را برای شما به وجود آورد
اگر هرگونه سوالی داشتید با ما در ارتباط باشید
با تشکر 
تیم پشتیبانی