%da%a9%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%84%d9%be-%d8%aa%d8%a7%d9%be

ADS


همه سوال هادسته بندی: مشکلات سخت افزار%da%a9%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%84%d9%be-%d8%aa%d8%a7%d9%be
M.reza 2 سال قبل

من لپ تاپم چند ماهه که کند شده ، تو تیک منیجر میگه هارد ۱۰۰٪ ، البته یکمم قدیمیه  ویندوزشم عوض کردم باز درست نشد مشکل از هارد می‌تونه باشه؟ باید هارد رو عوض کنم یا می‌تونه مشکل نرم افزاری باشه؟

1 پاسخ
پشتیبانی تیم پاسخ گو سایت 2 سال قبل

با عرض ادب خدمت شما دوست عزیز,

اگر بعد از نصب ویندوز ۱۰ به هنگام کار با سیستم، با مشکل کندی، هنگی (Not responding)، دیر اجرا شدن برنامه ها مواجه شده اید و بعد از بررسی در Task Manager به diskusage 100% برخورده اید با ما همراه باشید، در ادامه چند روش برای رفع مشکل diskusage 100% ذکر می شود که با انجام این روش ها می توانید این مشکل را تا حدودی بر طرف کنید.
 

رفع مشکل 100 درصد شدن دیسک در ویندوز

 
توجه:
این مشکل اکثرا در هاردهای معمولی و یا همان HDDها مشاهده می شود و با تعویض هارد سیستم به SSD، عملکرد سیستم شما بهبود یافته، سرعت افزایش می یابد و کم تر به این مشکل بر خواهید خورد.
 
 

از سلامت هارد خود مطمئن شوید:
Disk usage 100% به معنای درگیری کامل هارد شما می باشد، در حالت معمول نباید دائما Disk usage  شما ۱۰۰% باشد، یکی از علت های این مشکل وجود بدسکتور و مشکل در هارد شماست برای بررسی و رفع این مشکل به This pc رفته بر روی درایو ویندوز خود کلیک راست کرده Properties را انتخاب کرده از تب Tools ،Error checking را انتخاب کرده، گزینه Check را انتخاب کنید، Scan drive را انتخاب کرده منتظر بمانید تا اسکن تمام شده و ارور های موجود رفع شوند.
 

رفع ارور virtual disk manager

اشغال بودن 100% هارد دیسک لپ تاپ

اشغال بودن 100% هارد دیسک لپ تاپ

و یا Cmd Run as administrator را باز کرده؛ برای این کار کلید ویندوز و R را فشار دهید تا پنجره Run  باز شود.سپس cmd را تایپ کرده (دکمه ctrl+shift+enter را فشار دهید تا برنامه به صورت administrator باز شود یا در قسمت جست و جوی ویندوز cmd را جست و جو کرده بر روی آیکون آن کلیک راست کرده گزینه Run as administrator را انتخاب کنید).
 
 

اشغال بودن 100% هارد دیسک لپ تاپ

دستور زیر را وارد کرده و  اینتر را بزنید.
Chkdsk /r /f
در پاسخ y را زده ، سیستم را ری استارت کنید، پس از راه اندازی مجدد سیستم قبل از شروع ویندوز اسکن از درایو شما انجام و ارورهای احتمالی رفع می شوند.
 

رفع مشکل هارد دیسک

استفاده از برنامه Hard Disk Sentinel
با دانلود و استفاده از نرم افزار Hard Disk Sentinel نیز می توانید از سلامت فیزیکی هارد خود مطلع شوید. با اجرای این برنامه می توانید بدسکتورهای هارد را شناسایی و رفع کنید.
از طریق مسیر زیر:
Disk>>Surface Test>>test type:Disk repair (read test with sector repair)
 

رفع مشکل هارد دیسک

غیر فعال کردن سرچ ویندوز:
سرچ ویندوز برای جست و جو کردن سریع تر فایل ها و برنامه ها مدام در حال جست و جوی هارد و ایندکس کردن فایل های شما می باشد و این موضوع در عملکرد سیستم شما تاثیر گذاشته و  باعث کندی سیستم شما می شود. برای غیرفعال کردن این سرویس نیاز هست که cmd در حالت Run as administrator اجرا شود، برای این کار کلید ویندوز و R را فشار دهید تا پنجره Run باز شود. سپس cmd  را تایپ کرده، دکمه ctrl+shift+enter را فشار دهید تا برنامه به صورت administrator بازشود؛ در قسمت جست و جوی ویندوز cmd را جست و جو کرده، بر روی آیکون آن کلیک راست کرده و گزینه Run as administrator  را انتخاب کنید. بعد از باز شدن پنجره cmd  دستور زیر را تایپ کنید و اینتر بزنید.
Net  stop “windows search”
 
 

رفع مشکل هارد دیسک

برای غیر فعال کردن سرچ ویندوز به طور دائمی، باید وارد سرویس های ویندوز شوید و سرویس سرچ را غیر فعال کنید. برای این کار کلید های ویندوز و R را فشار دهید. بعد از باز شدن Run ،عبارت services.msc را تایپ کرده اینتر بزنید. در پنجره باز شده به دنبال windows search بگردید، روی آن کلیک کرده در پنجره باز شده ،startup type را در حالت disabled قرار دهید.
 

رفع مشکل هارد دیسک

رفع مشکل هارد دیسک

رفع مشکل 100 درصد شدن دیسک در ویندوز

غیر فعال کردن SuperFetch service یا Sysmain برای رفع مشکل هارد دیسک
Superfetch که از بیلد ۱۸۰۹ به بعد با نام Sysmain دیده می شود. سرویسی است که بنا بر توضیحات رسمی مایکروسافت عملکرد سیستم را به مرور زمان بهبود می بخشد؛ در واقع این سرویس در پشت زمینه به طور مستمر در حال بررسی مصرف رم و یادگیری  الگوهای رفتاری برنامه ها و اینکه شما کدام را برنامه ها را بیشتر اجرا می کنید هست. در گذر زمان، Superfetch این برنامه ها را علامت گذاری کرده و  در رم پیش بارگذاری می کند، که در واقع این امر باعث اجرای سریع تر برنامه ها می شود.
علیرغم توضیحات بالا سرویس Superfetch گاها یکی از دلایل disk usage 100% و کندی سیستم می شود. برای غیر فعال کردن این سرویس در cmd Run as administrator دستور زیر را وارد کرده و اینتر کنید.
 
net.exe stop superfetch
 
اگر از آپدیت های جدید ویندوز بیلد نامبر ۱۸۰۹ به بعد استفاده می کنید از این دستور استفاده کنید.
 
net.exe stop sysmain
 
 

رفع مشکل 100 درصد شدن دیسک در ویندوز

بعد از متوقف کردن این سرویس می توانید بررسی کنید که مشکل disk usage برطرف شده یا خیر، برای غیر فعال کردن دائم این سرویس کلید های windows+R را بزنید. services.msc تایپ کرده اوکی کنید. در لیست سرویس ها به دنبال سرویس superfetch یا sysmain گشته روی آن کلید کنید. در قسمت startup type ، disable  را انتخاب کرده و اوکی کنید.
 

رفع مشکل 100 درصد شدن دیسک در ویندوز

رفع مشکل هارد دیسک

و یا sysmain برای بیلد نامبر ۱۸۰۹ به بعد
 

رفع مشکل هارد دیسک

غیرفعال کردن  Diagnostic tracking
این سرویس با ارسال داده ها به سرورهای مایکروسافت، مایکروسافت را در عیب یابی و بهبود سیستم عامل ویندوز کمک می کند. این سرویس گاها باعث درگیری کامل هارد می شود و با غیر فعال کردن آن می توان مشکل را برطرف کرد. برای غیرفعال کردن این سرویس Cmd Run as administrator را باز کرده،سپس دستورات زیر را وارد کنید:
 
sc config “DiagTrack” start= disabled
sc stop “DiagTrack”
 

رفع مشکل هارد دیسک

رفع مشکل باگ pci-express 
ممکن است برخی از درایورها به درستی نصب و یا کار نکنند. درایور StorAHCI.sys گاهی مواقع دچار باگ شده و  باعث درگیری کامل هارد می شود.
برای بررسی و رفع این مشکل وارد Device Manager شده. دکمه های windows+R را فشار داده در run ،devmgmt.msc را تایپ کرده و اوکی کنید. (روی this pc کلیک راست کرده، properties را انتخاب کرده از منوی سمت راست device manager را انتخاب کنید).
 
 

رفع مشکل هارد دیسک

در قسمت ide ata/atapi controllers، بر روی عبارت hci controller entry کلیک کرده، از سربرگ Drivers،Driver Details را انتخاب کرده در پنجره باز شده اگر عبارت
 C:\Windows\system32\DRIVERS\storahci.sys
را مشاهده کردید سیستم شما دچار این باگ شده است.
 

رفع مشکل 100 درصد شدن دیسک در ویندوز

برای رفع این باگ، از سربرگ details، در قسمت property گزینه device instance path را انتخاب کنید. عبارتی که در قسمت value مشاهده می کنید، کپی کرده در notepad یا word، پیست (past) کنید.
 

رفع مشکل هارد دیسک

حال باید وارد رجیستری شوید، برای این کار دکمه های windows+R را فشار دهید. regedit را تایپ کرده اوکی کنید.
 

رفع مشکل هارد دیسک

مسیر زیر را دنبال کنید
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Enum\PCI\ 
حال به دنبال فولدری با نامی که کپی کردید گشته فولدر را انتخاب کنید.
در فولدر device parametesrs ،interrupt managment ،messagesignalinterruptproperties، روی MSISsupported  کلیک راست کنید. مقدار value را ۰ کنید. حال سیستم را ری استارت کنید.
 

 

رفع مشکل هارد دیسک

رفع مشکل هارد دیسک

آپدیت درایورهای sata برای رفع مشکل هارد دیسک
یکی از دلایل دیگری که باعث مشکل درگیری کامل هارد می شود. آپدیت نبودن درایور های دستگاه های ذخیره ساز می باشد، برای بررسی آپدیت بودن درایورها و آپدیت این درایور ها به device manager وارد شوید. دکمه های windows+R را فشار داده در Run ، عبارت devmgmt.msc را تایپ کرده و اوکی کنید.(روی this pc کلیک راست کرده، properties را انتخاب کرده از منوی سمت راست device manager را انتخاب کنید، از قسمت storage controllers، بر روی دستگاه ها کلیک راست کرده، گزینه update driver را انتخاب کرده در صفحه باز شده، search automatically for drivers را زده منتظر بمانید تا درایور دستگاه آپدیت شود. (برای دستگاه های قدیمی تر از سایت سازنده درایور مربوط را دانلود و نصب کنید)
 
 

اشغال بودن 100% هارد دیسک لپ تاپ

اشغال بودن 100% هارد دیسک لپ تاپ

رفع مشکل 100 درصد شدن دیسک در ویندوز

رفع مشکل 100 درصد شدن دیسک در ویندوز

رفع مشکل 100 درصد شدن دیسک در ویندوز

غیرفعال کردن حافظه مجازی:
زمانی که مقدار رم برای انجام فعالیت خاصی کافی نباشد، حافظه هارد به عنوان مکمل رم مورد استفاده قرار می گیرد و بخشی از اطلاعات به هارد منتقل می شود. این امر در بعضی از موارد باعث درگیری  کامل هارد می شود. برای تغییر مقدار حافظه مجازی، بر روی this pc کلیک راست کرده در پنجره باز شده advance system settings ،در تب advance ، در قسمت performance بر روی settings کلیک کرده در تب advanced، در قسمت virtual memory بر روی change کلیک کنید. تیک automatically manage paging file size for all drivers را برداشته، no paging file را انتخاب کنید. سیستم را ری استارت کرده و تاثیر این عمل را ببینید.
 
 

رفع مشکل 100 درصد شدن دیسک در ویندوز

رفع مشکل 100 درصد شدن دیسک در ویندوز

بررسی آنتی ویروس 
وجود ویروس ها و برنامه های مخرب باعث کندی، درگیری هارد و ایجاد اختلال در عملکرد سیستم می شود. لذا توصیه می شود حتما از یک نرم افزار آنتی ویروس (رایگان/پولی) استفاده کنید. سیستم خود را اسکن، از پاک بودن و بدون ویروس بودن سیستم خود مطمئن شوید. البته بعضی از اوقات وجود آنتی ویروس باعث درگیری هارد می شود، توصیه می شود برای مدتی آنتی ویروس خود را غیرفعال کنید، سپس بررسی کنید که آیا مشکل درگیری هارد همچنان پا برجاست و یا خیر، اگر مشکل برطرف شد، از آنتی ویروس های سبک تر استفاده کنید.
منبع مستقیم

اگر هرگونه سوالی داشتید میتوانید در پایین همین مطلب با ما در ارتباط باشید.
همچنین شما میتوانید از قابلیت جدید وب سایت استفاده کنید , به صورتی که اگر قصد دارید سوال شما در سریع ترین زمان
ممکن پاسخ داده شود میتوانید بسته زیر را تهیه کنید.
بسته پاسخگویی سریع
با تشکر,
تیم پشتیبانی.