خرید لپتاپ برای کار با solidworks و طراحی، حدود قیمت 30 میلیون تومان؟

ADS


همه سوال هادسته بندی: مشاورهخرید لپتاپ برای کار با solidworks و طراحی، حدود قیمت 30 میلیون تومان؟
snowamir 4 سال قبل

سلام
من برای کار طراحی حرفه ای با solidworks بایست یک لپتاپ خریداری کنم با بودجه ۳۰ تومن چه سیستمی پیشنهاد میکنین؟

1 پاسخ
پشتیبانی تیم پاسخ گو سایت 4 سال قبل

با عرض ادب خدمت شما دوست عزیز,

کامپیوتر مناسب برای نرم افزار سالیدورک – سالیدورکز
مشخصات لپ تاپ خوب و مناسب برای سالیدورکس
حداقل کانفیگ سالیدورکز
انتخاب یک دسکتاپ یا لب تاپ/لپ تاپ مناسب که بتوان با آن نرم افزار Solidworks را اجرا نمود دغدغه بسیاری از کاربران است.
مشخصات سیستم مناسب در محیط اصلی سالیدورکس
Solidworks part
Solidworks assembly
Solidworks drawing
به صورت کلی محدودیت خاصی در مورد حداقل کانفیگ برای اجرای سالیدورک وجود ندارد. (به جز مواردی که کامپیوتر شما دارای کانفیگوریشن یا مشخصات بسیار ضعیفی باشد) در حقیقت شما با یک پردازنده اینتل Core i3 و استفاده از ۴ گیگا بایت رم نیز می توانید سالیدورکز/سالیدورکس را اجرا نمایید. البته پیشنهاد حداقل مشخصات سیستم از طرف سالیدورک-Solidworks به این شرح است:
سیستم مورد نیاز سالیدورک ۲۰۲۰
Processor: 3.3 GHz or higher clock speed
Operating System: Windows 10 64-bit
Memory: 32GB (16GB minimum)
Hard Drive: Solid State Drive (SSD), maintaining at least 20GB free space
Graphics Card:
NVIDIA Quadro P600 (entry level), P1000/2000 (mid-range) or P4000 (high-end)
AMD Radeon Pro WX 3100 (entry level), WX 4100 (mid-range) or WX 5100 (high-end)
سالیدورک در حین پروسه مدلسازی سه بعدی، رسم اسکچ و تهیه اسمبلی معمولا از توان یک هسته سی پی یو استفاده می کند. به این صورت با بالا رفتن میزان سرعت سی پی یو-پردازنده اصلی و فرکانس آن، سالیدورکز در محیط های اولیه خود شامل پارت، اسمبلی و دراوینگ یا نقشه کشی، عملکرد بهتری دارد.
با این توضیح می توان گفت اگرچه تعداد هسته های اصلی و مجازی سی پی یو/CPU در محیط های مختلفی مانند محیط شبیه سازی، سیمولیشن سیالات و انتقال حرارت، رندرینگ و انیمیشین نرم افزار سالیدورک – سالید ورکز تاثیر بسزایی دارد، لیکن در محیط های اولیه  و پایه نرم افزار سالید، سرعت پردازنده تاثیر گذار است.
بالا بودن حافظه رم- RAM و نیز کیفیت کارت گرافیک در محیط اسمبلی بیشتر کاربرد دارد. این دو مشخصه، در اسمبلی های سالیدورکس که تعداد قطعات بالایی دارند بیشتر تاثیر گذار هستند.
استفاده از هارد با سرعت بالا و حافظه های SSD به عنوان درایو اصلی ویندوز که سالیدورکز نیز در آن نصب شده باشد، موجب افزایش سرعت اجرا و لود Solidworks می شود، و در عین حال نبود آن نیز مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
 
کانفیگوریشن سیستم مورد نیاز جهت محیط سیمولیشن سالیدورکز
مشخصات کامپیوتر شبیه سازی سیالاتی سالیدورک
تحلیل انتقال حرارت، فرکانس، تحلیل دینامیک، کمانش و … در سالیدورکس
در زمان استفاده Solidworks Simulation و به ویژه مش بندی قطعه یا اسمبلی در سالیدورکز و انجام فرآیند سعی و خطا در هنگام اجرای سیمولیشن سالیدورکز، کلیه هسته های پردازنده اصلی فعال می شوند و تعداد بالای هسته سی پی یو در این محیط بسیار مفید خواهد بود. علاوه بر این هنگام اجرای عملیات مش بندی یک مدل در محیط تحلیل تنش و CFD سالیدورکس، بالا بودن حافظه رم کمک می کند تا مش بندی کوچکتر، قابل انجام باشد که این مورد در شرایطی که دقت بالای شبیه سازی مد نظر باشد، به کاربر کمک خواهد کرد.
کارت کرافیگ و مشخصات آن تاثیر چندانی در محیط شبیه سازی و سیمولیشن سالیدورک ندارد.
 
مشخصات سیستم مورد نیاز جهت محیط رندر سالیدورک 
Solidworks photo view – Rendering
Solidworks Visualization
Solidworks motion study
نکته بسیار مهم توجه به این مساله است که نرم افزار Solidworks در زمان Rendering از پردازنده اصلی و سی پی یو استفاده می کند و در سالیدورک کارت گرافیک در عملیات رندر گرفتن دخالت چندانی ندارد.
پردازنده و سی پی یو مناسب برای سالیدورک- سالیدورکز
بنابراین هر چقدر سی پی یو –CPU قوی تر بوده و تعداد هسته های آن بیشتر باشد، سرعت رندرینگ در سالید بیشتر خواهد شد.
باید توجه داشت که کد انگلیسی بعد از نام پردازنده معرف خانواده آن است. سی پی یو های با کد 
U که ultra low consumption هستند و امروزه در بسیاری از لب تاپ ها استفاده می شوند به صورت عمومی دارای ۲ هسته اصلی و ۲ هسته مجازی می باشند. 
این در حالی است که پردازنده های با کد Q, QM و HQ دارای ۴ هسته اصلی و ۴ هسته مجازی (رشته) هستند و استفاده از آنها باعث افزایش سرعت در رندر گرفتن، تهیه انیمیشن و همچنین اجرای شبیه سازی و سیمولیشن در سالیدورک می شود.
باید توجه داشت که از نسل ۸ به بعد پردازنده های اینتل کور آی سون-Intel core i7، سی پی یو های کد U نیز دارای ۴ هسته اصلی و ۴ هسته مجازی هستند. به عنوان مثال اگر برای اجرای نرم افزار سالیدورکس از پردازنده Intel core i7-8550U استفاده می کنید، این پردازنده که مربوط به نسل ۸ ام تولیدات شرکت اینتل است، برخلاف سری های قبل کد U، دارای ۴ هسته و ۸ رشته است. پیشنهاد می کنیم برای بررسی تخصصی وضعیت عملکرد پردازنده به سایت بنچ مارک http://www.cpubenchmark.net مراجعه کنید و پس از جستجوی پردازنده مورد نظرتان، مشخصات آن را به دقت مطالعه کنید.
ناگفته نماند که پردازنده های جدید سری زئون-Xenon نیز گزینه های بسیار مناسبی برای رندرینگ، ساخت انیمیشن صنعتی با سالیدورکس و اجرای سیمولیشن و شبیه سازی در سالیدورک هستند.
یکی از گزینه های مناسب دیگر برای انتخاب سی پی یو سالید ورکس، استفاده از سری Intel core i9 است. این سری پردازنده اینتل دارای تعداد هسته و رشته نسبتا خوبی بوده و در عین حال قیمت آن معمولا از سری زئون اینتل مناسب تر است.
 
استفاده از پردازنده ای ام دی برای اجرای سالیدورک
AMD CPU in Solidworks
یکی از سوالاتی که پرسیده می شود این است که آیا نرم افزار سالیدورکس با سی پی یو AMD اجرا می شود. در جواب این سوال باید گفت بله. سالیدورک بر روی کامپیوتر و لپ تاپ هایی که پردازنده AMD دارد اجرا می شود. پردازنده های شرکت ای ام دی به خاطر قیمت پایین تر، معمولا تعداد هسته های بیشتری نسبت به سی پی یو اینتل هم قیمت خود دارند. به عنوان مثال سری AMD Thread ripper یکی از گزینه ها برای دسکتاپ و ورک استیشن سالیدورکز است و عملکرد خوبی در Solidworks rendering, Solidworks simulation و شبیه سازی سیالاتی CFD دارد. در تصویر زیر مقایسه ای بین پردازنده های مختلف در هنگام چرخش اسمبلی سالیدورک نمایش داده شده است. 

مقایسه توان پردازش سی پی یو های رده بالا برای سالیدورک 
 
کارت گرافیک مورد نیاز برای اجرای سالیدورکز – سالیدورک
همانگونه که توضیح داده شد کارت گرافیک های معمولی نیز قادر به اجرای سالیدورکز هستند و رندر گرفتن و ساخت انیمیشن بر عهده پردازنده اصلی یا سی پی یو می باشد. لیکن در صورت استفاده از کارت گرافیک های مورد تائید Solidworks می توان درایور آنها را از سایت سالیدورک دانلود نمود و از برخی قابلیت های ویژه مانند Real view استفاده کرد. البته قیمت این کارت های گرافیک بسیار بالا است و جز در موارد خاص استفاده از آنها لزومی ندارد. حتی در موارد بسیاری کاربران از کارتهای گرافیک On board در سالیدورکس استفاده می کنند.
کارت های گرافیک مورد تائید سالیدورکز عبارتند از :
NVIDIA Quadro series
AMD FirePro series
 
 
تاثیر حافظه و رم در اجرای نرم افزار سالیدورکس- Solidworks
سالیدورک در زمان اجرا شدن نیاز به حافظه و رم زیادی ندارد. زمانی در نرم افزار سالیدورک نیاز به حافظه و RAM داریم که به عنوان مثال یک اسمبلی با تعداد زیاد قطعات را بخواهیم باز کنیم و یا در بخش هایی مثل سیمولیشن و شبیه سازی کار کنیم.
یکی از مواردی که سالیدورکس نیاز به رم و حافظه بالایی دارد عملیات مش بندی در سیمولیشن استاتیک و تحلیل تنش سالیدورکز-Solidworks simulation meshing است.  
در بخش شبیه سازی سیالاتی و انتقال حرارت سالید ورک و بویژه مش بندی یک مدل سه بعدی برای شروع سیمولیشن نیاز به حافظه یا RAM بالایی دارد.

مشخصات نسل های مختلف حافظه رم و تاثیر آن بر سرعت اجرای سالیدورک(سالیدورکز)
علاوه بر مقدار رم، سرعت رم در بالا رفتن سرعت عملکرد نرم افزار سالیدورکز تاثیر قابل توجهی دارد.

تصویر نمونه مش بندی در سالیدورک سیمولیشن
 
تاثیر سرعت هارد دیسک بر نرم افزار سالیدورک-سالیدورکز
Hard disk speed effect on Solidworks
هارد درایو وظیفه ذخیره و خواندن اطلاعات را در لپ تاپ و یا دسکتاپ دارد. سرعت چرخش هارد دیسک های عادی معمولا ۵۴۰۰ دور در دقیقه است. البته هارد دیسک های دور بالا سرعتی در حدود ۷۲۰۰ دور در دقیقه دارند که می تواند باعث بالارفتن سرعت لود و اجرای نرم افزار سالیدورکس شود. در مواردی هارد دیسک های مورد استفاده در سرور ها به سرعت ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه نیز میرسند که استفاده از آنها برای نرم افزار سالیدورکز مرسوم نیست. 
گزینه دیگری که بر روی سرعت اجرای Solidworks تاثیر قابل ملاحظه ای می گذارد استفاده از دیسکهای حالت جامد به نام SSD است. سرعت اس اس دی از هارد دیسک بسیار بیشتر است و امروزه در برخی از لپ تاپ های صنعتی و یا دسکتاپ های ورک استیشن از SSD به عنوان درایو C ویندوز استفاده می شود. به این ترتیب سرعت بوت شدن ویندوز و همچنین سرعت اجرای نرم افزار هایی مانند سالید ورکز بسیار بالا می رود. البته اطلاعات مربوط به پروژه ها بهتر است در درایو دیگری که دارای هارد دیسک است ذخیره شود. مساله ای که درایو های اس اس دی دارند قیمت بسیار بالای آنها است. در تصویر زیر مقایسه ای بین ویژگی های مختلف HDD و SSD انجام شده است.

مقایسه ویژگی های هارد دیسک و حافظه اس اس دی برای استفاده در سالیدورک
 
برای کار با سالیدورک(Solidworks) لیپ تاپ بخریم یا کیس و کامپیوتر دستکتاپ
یکی از سوالاتی که در مورد سیستم مورد نیاز برای سالیدورکس پرسیده می شود این است که آیا برای کار با سالیدورک لپ تاپ بخریم یا پی سی؟
در جواب این سوال باید گفت به صورت کلی و با فرض اینکه امکانات یک لپ تاپ و کیس با هم برابر باشد، همیشه قیمت لپ تاپ بیشتر است و مطمئنا در صورت خرابی، هزینه های تعمیرات و تعویض قطعات لپ تاپ بیشتر خواهد بود. 
از طرفی اگر کار شما به صورتی است که نیاز دارید با توجه به پروژه های مختلفی که دارید، از نرم افزار سالیدورک در جاهای مختلف استفاده کنید، خرید لب تاپ برای سالیدورکز منطقی است. البته اگر برای کار کردن با بخش های شبیه سازی، سیمولیشن، رندرینگ و انیمیشن سالیدورک نیاز به سخت افزار بسیار قوی دارید، می توانید با خرید یک لپ تاپ ارزان قیمت کارهای کلی و طراحی های خود را در Solidworks انجام داده و Laptop خود را به پروزه ها ببرید و از یک کامپیوتر ورک استیشن برای انجام سیمولیشن و تهیه انیمیشن در سالید ورکز استفاده کنید.
 
آیا با استفاده از گرافیک آنبرد – Onboard Graphic، می توان نرم افزار سالیدورک را اجرا کرد؟
این سوال بسیاری از عزیزان است که هنگام خرید لپ تاپ یا دستکتاپ برای سالیدورکز، آیا حتما باید کارت گرافیک مجزا داشت؟ پاسخ این سوال این است که در استفاده عادی از Solidworks نیاز به کارت گرافیک خاصی نیست و می توان از کارت گرافیک آن برد استفاده کرد. البته اگر تعداد قطعات اسمبلی بالا باشد یا نیاز به نمایش حالت Real View داشته باشید، بهتر است از کارت گرافیک مجزا نیز استفاده کنید.
لپ تاپ های پیشنهادی به شرح زیر است 

  • Acer Swift 3 SF314-55G-78U1 Laptop
  • لپ تاپ لنوو Lenovo ThinkPad E14-AC
  • لپ تاپ ایسر مدل اسپایر A715 – گرافیک ۴ گیگابایت
  • لپ تاپ ایسر Acer Nitro 5 AN515-51-79DL

 

همچنین شما میتوانید از قابلیت جدید وب سایت استفاده کنید , به صورتی که اگر قصد دارید سوال شما در سریع ترین زمان ممکن پاسخ داده شود میتوانید بسته زیر را تهیه کنید .
بسته پاسخگویی سریع
با تشکر,
تیم پشتیبانی.