انتقال حجم هارد دیسک از ویندوز به لینوکس در یک سیستم Dual boot

ADS


همه سوال هادسته بندی: مشکلات نرم افزارانتقال حجم هارد دیسک از ویندوز به لینوکس در یک سیستم Dual boot
malek 4 سال قبل

با سلام
من در ابتدای نصب لینوکس بر روی سسیستم حدود ۵۵ گیگ رو به اون اختصاص دادم اما الان که مدتی هست از نصب این سیستم عامل میگذره با کمبود شدید فضا در پارتیشن Home مواجه هستم دلیلش اینه که نرم افزار های خیلی زیادی رو سیستم نصب نیست ولی با چند نرم افزار محدود ران های با حجم بالا میگیرم بنابرین این پارتیشن با کمبود شدید فضا مواجه هست. حالا من چه طور می تونم بخشی از هارد رو که در ویندوزم جدا کردم (Unlocated) به لینوکس و پارتیشن هوم بچسبونم به طوری که اطلاعات قبلیم هم باقی بمونه و از بین نره.
با تشکر فراوان

1 پاسخ
پشتیبانی تیم پاسخ گو سایت 4 سال قبل

با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز,
 
گاهی اوقات پس از نصب لینوکس، پس از مدتی با افزایش پکیج های نصب شده روی سیستم و آپدیت های متعدد، پارتیشن root سیستم شما دیگر فضای خالی ندارد و بخاطر همین امکان نصب و بروزرسانی و حتی قرار دادن فایل های جدید در این پارتیشن وجود ندارد. برای حل این مشکل یکی از راه حل ها استفاده از برنامه متن باز gparted است. با استفاده از سی دی Live این برنامه شما میتوانید به سادگی فضای پارتیشن بندی لینوکس خود را تغییر دهید.
gparted-live نسخه ۰.۱۷.۰-۴-i486 [دانلود با حجم ۱۶۹ مگابایت]
پس از دانلود سی دی Live، آن را مطابق تصویر آن را وارد VMWare کنید:


سپس تنظمیات را ذخیره و لینوکس خود را روشن کنید. هنگامی که صفحه زیر ظاهر شد بلافاصله F2 را فشار دهید تا وارد setup سیستم شوید. همانند روشی که در هنگام نصب ویندوز به کار میبرید، به تب boot رفته و اولیت بوت شدن از روی سی دی را با استفاده از کلید بعلاوه بالا ببرید. سپس F10 را بفشارید، تنظیمات را ذخیره کنید و خارج شوید.





پس از استارت شدن سیستم از روی سی دی صفحه زیر را خواهید دید. همانند تصویرهای زیر پیش بروید:




پس از لود شدن کامل برنامه، مانند تصویر زیر شما پارتیشن بندی لینوکس خود را خواهید دید. همانطور که در اینجا مشاهده میکنید، ما قصد داریم پارتیشن انتهایی یعنی /dev/sda5 را از ۱۱.۷۰ گیگابایت کاهش دهیم تا بتوانیم ظرفیت پارتیشن روت، که در اینجا ۵.۸۶ گیگابایت است را افزایش دهیم.

بر روی پارتیشن انتهایی کلیک کنید. در صفحه ای که باز میشود، شما باید مشخص کنید که حجم پارتیشن چقدر میخواهید باشد. فرض کنید ما مقدار ۵۰۰۰ مگابایت را وارد میکنیم. در این صورت، فضایی که آزاد میشود را میتوانید به قبل یا بعد از این پارتیشن اضافه کنید. از آنجایی که قصد ما این  است که این فضا را به پارتیشن دوم منتقل کنیم، لذا مقدار Free space preceding را برابر مقدار فضای آزاد شده قرار میدهیم. به تصاویر زیر دقت کنید:



پس از انجام این کار، اخطاری مبنی بر احتمال از دادن پارتیشن بوت خواهید دید. این اخطار را در نظر نگیرید. چرا که پارتیشن بوت، اولین پارتیشن این مجموعه با حجم ۵۰۰ مگابایت است و چون تغییر اندازه ما روی پارتیشن انتهایی صورت میگیرد، این پارتیشن دچار مشکل نمیشود.

حال همین عمل را مرتبا انجام میدهیم، تا این فضای خالی آزاد شده را به پارتیشن دوم برسانیم. به تصاویر زیر دقت کنید:


در این مرحله فضای آزاد شده، که با نام unallocated مشخص است، درست بعد از پارتیشن دوم قرار گرفته است. حال کافی است مقدار ظرفیت پارتیشن دوم را با این مقدار جمع کنیم. یعنی به پارتیشن دوم، طبق تصویر زیر مقدار ۶.۸۱ گیگابایت اضافه میشود:


در نهایت پس از مشاهده پیش نمایش تغییراتی که انجام دادی، مانند تصویر بالا، بر روی Apply کلیک کنید تا تغییرات آغاز شود. این عمل ممکن است با توجه به فضای پارتیشن های شما مدتی طول بکشد.

پس از اتمام عملیات، صفحه را minimize کرده و روی Exit دبل کلیک کنید. با انتخاب reboot، سیستم را restart کنید.

پس از ریستارت شدن سیستم و ورود به لینوکس، صفحه شل را باز کرده و مطابق تصویر زیر این command را وارد کنید تا پارتیشن بندی فعلی لینوکس را مشاهده کنید.

با ما در قسمت کامنت همراه باشید . 
 
باتشکر,
تیم پشتیبانی