مشکل کپی شدن فایل ها در پوشه temp و پر شدن سریع درایو C

ADS


همه سوال هادسته بندی: مشکلات نرم افزارمشکل کپی شدن فایل ها در پوشه temp و پر شدن سریع درایو C
Thomas 4 سال قبل

سلام و وقت بخیر. دو یا سه روزس هست که متوجه مشکلی در سیستم خودم شدم. میشه گفت تقریبا در هرثانیه چند مگابایت از فضای درایو ویندوز اشغال میشه. تا جایی که تمام درایو C پر میشه.توی اینترنت سرچ کردم و برخی راهکارها مثل غیرفعال کردن restore point ها رو امتحان کردم ولی متوجه شدم که این قابلیت از اول غیر فعال بوده و مشکل از اینا نیست. پوشه temp رو بررسی کردم و متوجه حجم زیادش شدم. این پوشه رو تا اونجا که جا داشت خالی کردم. موقتا فضا خالی شد اما ۲۴ ساعت بعد دوباره همون اتفاق افتاد. متوجه شدم دو تا فایل در این پوشه در ثانیه دو یا حتی سه بار کپی میشن.فایل هایی با اسم AppXDeployment—.evtx و AppXErrorReport—.txt. آنتی ویروس مسیر هیچ بدافزاری رو نشون نمیده. در داخل AppXDeployment اطلاعاتی مثلا مبنی بر عدم توانایی در ریجستر کردن Microsoft.Net.Native.Runtime وجود داره. جدیدا ویندوز دیرتر میاد بالا و در تسک منیجر Disk تا ۱۰۰ درصد درگیره و این درگیری مربوط به ServiceHost:Superfetch هستش. نمیدونم ربط داره یا نه. در ضمن گویا این مشکل یه مشکل رایجه که راه حل درستی ندیدم براش ارائه بشه. ایده ای دارید؟

1 پاسخ
پشتیبانی تیم پاسخ گو سایت 4 سال قبل

با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز,

قربان از مراحل زیر استفاده کنید اگر به نتیجه نرسیدید با ما در ارتباط باشید

مشکل پر شدن فضای درایو C

یکی از مشکلاتی که همیشه با ویندوز بوده، کم شدن فضای آزاد درایو C می باشد. درایو  C پارتیشنی است که ویندوز در آن نصب می شود. حال اگر شما در درایو D ویندوز را نصب کرده باشید، مشکل کمبود فضا در \:D می داشتید.

مشکل اینجاست که شما هرچقدر هم که درایو C را بزرگ در نظر بگیرید، بالاخره پر خواهد شد یا اصطلاحاً قرمز خواهد شد!
برای برطرف کردن این معضل، پیشنهاد می کنیم راهکار های زیر را پیش بگیرید:

نرم افزار ها را در درایو های دیگر نصب کنید
اگر توجه کرده باشید، هنگام نصب نرم افزار ها و بازی ها، آدرس پیش فرض چیزی شبیه این است:

C:\Program Files
C:\Program Files (x86)

پیشنهاد می شود که یک فولدر بنام Program Files در درایو های دیگر داشته باشید و برنامه ها و Application ها را در آنجا نصب کنید.
حال اگر درایو C پر شده است، کافی است به Control Panel و Uninstall a Program بروید و تعدادی نرم افزار را پاک کرده و یکبار دیگر در محل جدید نصب کنید.
توجه: برخی نرم افزار ها را می توانید بصورت Cut – Paste جابجا کنید. ولی بیشتر نرم افزار ها با این روش از کار افتاده و در کارایی ویندوز اشکال ایجاد خواهند کرد.
بدین ترتیب، تا حدی فضا باز خواهد شد. اما این کافی نخواهد بود. مشکل اینجاست که با این حال تعدادی فایل در پوشه های سیستمی کپی می شوند یا حتی برخی نرم افزار ها اجازه نمی دهند بجز درایو C جای دیگری نصب کنید. بنابر این، به روش های دیگر نیز نیاز خواهید داشت.

تغییر دادن آدرس پوشه TEMP
یک پوشه (فولدر) وجود دارد به اسم Temp که آدرسش بصورت پیش فرض این است:

C:\Users\%USERNAME%\AppData\Local\Temp

۱
۲
۳

C:\Users\%USERNAME%\AppData\Local\Temp

منظور از %USERNAME% همان نام کاربری شما است.
کار این فولدر این است که وقتی دارید یک نرم افزار جدید نصب می کنید، محتویات فایل msi یا exe را در آن خالی کرده و پس از نصب، آنها را پاک می کنند. یکجور سطل زباله ی نرم افزار ها است. مشکلی که هست اینست که هم موقع نصب ممکن است حجم فایل ها زیاد شود و فضا کم بیاورید و هم پس از نصب ممکن است فایل هایی در آن باقی بمانند و به مرور حجم آنها زیاد شود. همچنین برخی نرم افزار ها از این فولدر استفاده می کنند تا یک سری تنظیمات را ذخیره کنند.
کاری که شما می توانید بکنید، اینست که آدرس این پوشه را در ویندوز تغییر دهید. به استارت رفته و بر روی My Computer رایت کلیک کنید. گزینه Properties را بزنید و به Advanced System Settings بروید.
و سپس از تب Advanced دگمه Environment Variables را بزنید.

اینجا تعدادی پوشه و آدرس هستند که می توانید جای آنها را تغییر بدهید.

همانطور که مشاهده می کنید، علاوه بر فولدر تمپ، یک فولدر TMP نیز وجود دارد که هر دوی آنها را من تغییر داده و به درایو E برده ام.
با این کار، فضای زیادی باز خواهد شد. شما می توانید فولدر قبلی را خالی کنید ولی باید احتیاط کنید، زیرا ممکن است نرم افزار هایی هنوز آن فایل ها را نیاز داشته باشند.
توجه: این روش ممکن است نرم افزارهایی مثل فتوشاپ را از کار بیاندازد، پس بهتر است پیش از انجام آن، وارد تنظیمات فتوشاپ شده و Scratch Disk و بقیه پوشه های Temp را به آدرس دیگری تغییر دهید. یا حتی می توانید آن را uninstall کرده و پس از اعمال تغییرات دوباره نصب کنید.

خالی کردن دسکتاپ و دانلود ها و داکمنت ها
دسکتاپ، یک فولدر است برای قرار دادن فایل ها و شرتکات های ضروری که شما هر روز آنها را استفاده می کنید. برخی از کاربران به اشتباه فکر می کنند که باید هر فایلی را در دسکتاپ انداخت!
یک پوشه نیز وجود دارد به نام Downloads که فایل های دانلودی در آن وارد می شوند. و همچنین یک فولدر وجود دارد به نام My Documents بعلاوه ی My Pictures، My Videos، My Music که اینها قرار بوده محلی برای نگهدای عکس ها، ویدئو ها و موزیک های شما باشند.
ولی معمولاً ما از اینها استفاده ای نمی کنیم. شما می توانید هر چند وقت یکبار، این فولدر ها را خالی کرده و فایل های آنها را به محل های دیگری ببرید که خودتان استفاده می کنید.
همه ی این فولدر ها در آدرس نام کاربری شما هستند. در اکسپلورر تایپ کنید: %username%. آنها را خواهید یافت.
پس از خالی کردن دسکتاپ، و پوشه های فوق الذکر، فضای زیادی آزاد خواهد شد، ولی باز هم به روش های زیر نیاز خواهید داشت!
خاموش کردن System Protection
یکی از توانایی های ویندوز، قابلیت System Restore می باشد که هربار شما تغییر سیستمی انجام می دهید، ویندوز یک نسخه از فایل های سیستمی را در یک فایل حجیم نگه می دارد. حال، خیلی وقت ها کاربران واقعاً به این آپشن نیازی ندارند و می توان از دست این فایل حجیم چند گیگابایتی خلاص شد!
روی مای کامپیوتر رایت کلیک کرده و پراپرتیز را انتخاب کنید. و سپس بر روی لینک سیستم پروتکشن (System Protection) کلیک کنید. پنجره زیر را مشاهده خواهید کرد:

روی درایو سی C بروید، دگمه Configure را بزنید و Turn off System Protection را انتخاب کنید. همچنین پایین آن صفحه، گزینه Delete all restore points را بزنید تا ریستورپوینت های کنونی نیز پاک شده و فضای آنها آزاد شود.
توجه کنید که این روش و روش بعدی احتمالا نیاز به ریستارت ویندوز خواهند داشت تا فضای آنها باز شود.
ویرچوال مموری (Virtual Memory) یا حافظه مجازی
حافظه ی مجازی یکی از توانایی های سیستم عامل شما است در مدیریت RAM. همانطور که می دانید، کار رم اجرا کردن برنامه ها در حافظه کوتاه مدت کامپیوتر است. وقتی رم RAM پر می شود، ویندوز از هارد دیسک بعنوان رم استفاده می کند و اطلاعات کوتاه مدت و موقت را در فایلی ذخیره می کند. با این روش، RAM کلی شما افزایش می یابد.
بصورت پیش فرض، در درایو C مقدار ۲۰۰ مگابایت به حافظه مجازی اختصاص داده می شود. توجه کنید که هر بار شما با پیام Low Memory مواجه می شوید، ویندوز این فایل را بصورت خودسر افزایش می دهد تا مشکلی در اجرای نرم افزار ها بوجود نیاید. بخاطر همین پس از مدتی، شما شاهد خواهید بود که این فایل به چند گیگابایت افزایش پیدا خواهد کرد. برای مدیریت حجم این فایل، روی My Computer رایت کلیک کرده و Properties را بزنید و سپس Advanced System Settings را بزنید.

گزینه Performance / Settings را بزنید و سپس در پنجره جدید Advanced و سپس Change را بزنید تا به مدیریت این فایل دسترسی پیدا کنید.
توجه کنید که روی هر درایو شما می توانید Min & Max یا حداقل و حداکثر را تعیین کنید، ولی حجم فایل همان Max خواهد بود. یعنی اگر ماکس را ۲۰۰۰ بگذارید، فضایی که این فایل اشغال خواهد کرد، ۲ گیگابایت خواهد بود. همچنین می توانید No Paging File را انتخاب کنید که توصیه نمی شود. شما کافی است ماکس را نیز ۲۰۰ بگذارید. و پس از اعمال تغییرات باید حتما Set را بزنید تا تغییرات در هر درایو ذخیره شوند.
توجه: بسیاری از فولدر های مورد بحث در این مقاله در تنظیمات اصلی ویندوز مخفی هستند. پس حتما خودتان می دانید که باید به Organize و سپس به Folder and search options رفته و در تب View، گزینه های زیر را از حالت تیک خارج کنید:

خالی کردن پوشه AppData
یکی دیگر از پوشه هایی که می تواند فضای زیادی برای شما آزاد کند، AppData است که در آدرس زیر می باشد:

C:\Users\%username%\AppData

 

C:\Users\%username%\AppData

این پوشه، محلی است که بسیاری نرم افزار ها در آن اطلاعات حساس خود را ذخیره می کنند.
مثلا شما وقتی یک فایل جدید ایجاد می کنید در Microsoft Word، پیش از اینکه گزینه Save As را انتخاب کنید تا فایل شما در آدرس مورد نظر شما ذخیره شود، فایل جدید موقت در AppData ذخیره می شود. همچنین گوگل کروم دیتای مربوط به کاربران را در این فولدر ذخیره می کند.

حال، به چند دلیل ممکن است این فولدر بی جهت فضای زیادی را اشغال کند. یکی از آنها این است که برنامه ها Crash می کنند و بصورت غیر عادی متوقف می شوند. در آنصورت، فایل های موقت برای همیشه آنجا می مانند. همچنین برخی نرم افزار ها را پاک می کنید ولی آنها اطلاعات User را در این پوشه نگه می دارند. اگر چنین اتفاقی افتاده است، با خیال راحت می توانید فولدر مربوطه را پاک کرده و فضا را باز کنید.
اگر هنوز نرم افزار را uninstall نکرده اید، فولدر آن را پاک نکنید، و سعی کنید Cache ها را از داخل خود نرم افزار پاک کنید.. اگر چنین امکانی وجود دارد. به نمونه های زیر توجه کنید:

بعنوان مثال، نرم افزار محبوب Internet Download Manager، یکی از پرمصرف ترین نرم افزار های AppData است. وقتی شما فایلی را در اینترنت دانلود منجر دانلود می کنید، پیش از اینکه فایل بطور کامل دانلود شود، تکه های فایل در این پوشه نگهداری می شوند. و این تکه ها ممکن است هیچگاه به هم وصل نشوند! یعنی اگر شما تصمیم نگیرید که دانلود فایل ها را کامل کنید، این فایل ها زاید خواهند بود و فقط فضا اشغال خواهند کرد.
برای این کار، شما فایل های دانلود شده را با ستون Status مرتب سازی کنید:

با این کار، فایل هایی که کامل دانلود نشده اند یک جا جمع می شوند و شما می توانید تصمیم بگیرید که کدام فایل هایی که از روز ازل تصمیم به دانلودشان گرفته اید را دیگر نمی خواهید. پس گزینه Delete  را بزنید و اگر سوالی پرسید، حتما گزینه پاک کردن خود فایل را انتخاب کنید تا این فایل های هرز از بین بروند.
همچنین اگر از نرم افزار های تورنــــت استفاده می کنید، آنها می توانند فضای بسیار زیادی را اشغال کنند، بدون اینکه شما تصمیم به دانلود فایل ها گرفته باشید. پس می توانید با همین روش فایل های موقت را پاک کرده و فضای آنها را آزاد سازید.
روش بعدی: حذف کردن یا کاهش دادن فایل hyberfil.sys
یکی از فایل های کاربردی ویندوز، hyberfil.sys می باشد. این فایل می تواند چند گیگابایت حجم داشته باشد. کاری که انجام می دهد این است که وقتی شما کامپیوتر را به وضعیت Hibernate می برید، اطلاعات رم RAM را بطور کامل در این فایل ذخیره کرده و کامپیوتر را خاموش می کند. دفعۀ بعدی که شما کامپیوتر را استارت کردید، اطلاعات رم را از این فایل خوانده و برنامه های سابق را اجرا می کند. بدین ترتیب شما می توانید کار های نیمه تمام خود را ادامه دهید.
منتها حجم این فایل می تواند آزار دهنده باشد. شما می توانید این فایل را بطور کامل حذف کنید یا حجم آن را کاهش دهید.

اگر این فایل را حذف کنید، دیگر گزینه ی Hibernate فعال نخواهد بود و اگر حجم این فایل را کاهش دهید، ممکن است همه ی برنامه ها با Hibernate ذخیره نشوند.
برای کاهش سایز این فایل کافی است دستور زیر را وارد کنید:

powercfg -h -size 70%

یا

powercfg -h -size 70

powercfg -h -size 70%

یا

powercfg -h -size 70

به جای ۷۰ شما می توانید ۵۰ یا ۳۰ یا یک درصد دیگر بگذارید. منظور درصد رم شما می باشد. مثلا اگر شما ۱۶ گیگ رم دارید، ۵۰% به معنی ۸ گیگابایت فضا برای فایل hyberfil.sys خواهد بود.

برای حذف کردن این فایل بطور کامل، کافی است دستور زیر را وارد کنید:

بدین ترتیب فضای اشغال شده توسط فایل hyberfi.sys آزاد می شود.

در پایان، یک نرم افزار فوق العاده به شما معرفی می کنیم که می توانید با استفاده از آن سرعت کامپیوتر خود را بالا برده، رجیستری را پاک کرده و همچنین فضای درایو C را تا حدی بهبود بخشید: رجیستری مکانیک Registry Mechanic. این نرم افزار رایگان نیست، ولی با روش های موجود در ایران شما می توانید از آن بهره ببرید. می بینید که این نرم افزار با تخصصی که دارد وارد پوشه AppData شده و  فایل های اضافی مرور گر ها را پاک می کند. شاید پاک کردن این فایل ها بصورت دستی غیر ممکن باشد، زیرا کارآیی فولدر هایی که مرورگر ها دارند، ناشناخته است.

همچنین  می بینید که رجیستری میکانیک در فولدر Temp جستجو کرده و اگر فایل بدرد نخوری را پیدا کند، پاک می کند:

باتشکر,
تیم پشتیبانی

Thomas  

الان ویندوز دیگه بالا نمیاد که این کار ها رو انجام بدم عزیز. میره رو حالت تعمیر خودکار بعد میگه تعمیر خودکار امکان پذیر نیست توی یه صفحه آبی دوتا گزینه Advanced optionsو shutdown وجود داره. بعدم اصلا مشکل منو خوندید؟ فکر نکنم این راهکارها جواب بده

پشتیبانی تیم پاسخ گو سایت  

کاربرگرامی , بله سوال شما کاملا بررسی شده است مشکلی که ذکر کردید در رابطه با وجود دوفایل که در پوشه TEMP قرار دارد مشکل هادی نبوده و ویروس نمی باشد در رابطه با ServiceHost:Superfetch که ذکر کردید بیایید کمی بیشتر در باطه با ServiceHost:Superfetch صحبت کنیم

به ساده ترین شکل، Superfetch یکی از سرویس های ویندوز است که برای سرعت بخشیدن به برنامه های پر استفاده بخصوص در زمان بالا آمدن برنامه استفاده می شود. این سرویس از الگوی استفاده شما از کامپیوتر الگو برداری می کند و برنامه هایی که زیاد استفاده می کنید را شناسایی می کند. سپس فایل های اجرایی ضروری برنامه را از قبل فعال می کند تا برنامه سریع باز شود.

غیر فعال کردن سرویس Superfetch

عملکرد سرویس Superfetch خوب و ضروری است اما نباید آنقدر از منابع سیستم استفاده کند که سرعت کامپیوتر و سیستم عامل را کم کند، به طوری که غیرفعال کردن آن به گزینه ای برای افزایش سرعت بالا آمدن ویندوز تبدیل شود.

در مجموع Superfetch نباید منابع سیستم و بخصوص RAM و CPU زیادی مصرف کند. اگر چنین بود و سیستم شما کند شده بود، می توانید با آرامش خیال آن را غیر فعال کنید، زیرا احتمالا این سرویس دچار مشکل شده است. توصیه می شود که قبل از غیر فعال کردن این سرویس، کامپیوتر خود را ویروس یابی و اسکن کنید.

غیر فعال کردن یک سرویس مهم ویندوز مثل Superfetch یک مشکل زدایی یا رفع و فیکس کردن مشکل نیست. بلکه صرفا رفع علائم مشکل است و مشکل حقیقی هنوز فیکس نشده است. سرویس Superfetch روی یکی از پروسه های svchost در Task Manager میزبانی می شود و نباید به عنوان یک پروسه مجزا و متمایز در مدیر وظیفه (Task Manager) ویندوز ظاهر شود؛ مگر اینکه مشکلی وجود داشته باشد که می تواند حاصل تنظیمات نابجای سیستم یا آلودگی سیستم باشد.

تنها راه دیدن عملکرد Superfetch (از نظر مصرف CPU) پایش Resource Monitor است، که این سرویس نباید بیشتر اوقات بطور مطلق کاری انجام دهد.

روش غیر فعال کردن سرویس Superfetch در ویندوز ۱۰

یکی از دلایل بالا بودن مصرف CPU و هارد دیسک در ویندوز می تواند سرویس Superfetch باشد که در ویندوز ۱۰ منابع بیشتری مصرف می کند. آیا می دانید سرویس Superfetch چیست و چه نقشی در ویندوز دارد؟ این سرویس نوعی برنامه مدیریت حافظه در ویندوز ۱۰ است.

می توانید با دستور زیر از طریق کامند پرامپت این سرویس را غیر فعال کنید:

net.exe stop superfetch

اجرای این دستور موجب می شود که این سرویس بطور موقت متوقف شود و می توانید برای تست از این روش استفاده کنید.

برای متوقف کردن دائمی سرویس Superfetch بهتر است از برنامه سرویس ویندوز استفاده کنید که در بالا شرح داده شد. برنامه را باز کرده و در ستون Name به دنبال گزینه Superfetch باشید. سپس روی آن کلیک راست کرده یا دابل کلیک کنید و در جعبه کشویی Startup type گزینه Disabled را انتخاب کرده و دکمه Ok کنید.

برای اطمینان از فعال نشدن خودکار سرویس Superfetch ویندوز ۱۰، در دیالوگ Properties سرویس، برگه Recovery را بزنید و در سه لیست کشویی این برگه گزینه Take no action را انتخاب کنید تا برای همیشه این سرویس غیر فعال شود.

حال مدیر وظیفه (Task Manager) وسیستم خود را چک کنید و ببینید مصرف CPU و هارد دیسک کاهش یافته است یا خیر.

روش های بالا نیر برای پر شدن فضای temp و درایور شما اراعه شده بود که میتوانستید با تغییر مسیر ذخیره سازی ان کمی از حجم درایور های خود بکاهید توصیه میکینم روش بالا را موقتا تست کرده نتیجه را اعلام کنید .

بابت هر گونه کم و کاستی از شما پوزش میطلبیم .

باتشکر,
تیم پشتیبانی